NOS zet besteding leenstelselgeld op een rijtje

Leenstelselgeld

De NOS heeft onderzocht waaraan hogescholen en universiteiten het leenstelgeld besteden. Bij ESHPM wordt onder meer geïnvesteerd in intensiever en kleinschalig onderwijs, meer en betere begeleiding studenten, passende en goede onderwijsfaciliteiten en verdere professionalisering van docenten.

De meeste studenten moeten sinds 2015 hun studiefinanciering lenen, in plaats van dat het een gift is. De belofte van het leenstelsel was: studenten krijgen geen studiefinanciering meer, maar wel betere kwaliteit van onderwijs. De besparing zou moeten terugvloeien naar het hoger onderwijs. Onderwijsinstellingen mochten zelf een voorstel doen over hoe ze dat geld willen besteden. Op de website van de NOS staat een overzicht van alle plannen van hogescholen en universiteiten.

Plannen ESHPM

ESHPM heeft onderstaande plannen gemaakt. Doel is om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren ter compensatie voor het afschaffen van de basisbeurs.

Intensiever en kleinschalig onderwijs

• ESHPM ontwikkelt vaardigheidscursussen gericht op multidisciplinair samenwerken, kritisch denken en het oplossen van complexe vraagstukken uit de gezondheidszorg
  • De werkgroep in de bachelor bestaat maximaal uit 20 studenten. Dat moet het debat tussen studenten intensiveren. Elke werkgroep krijgt één studenten-assistent, die studenten kennis bijbrengt uit verschillende disciplines en ze voorbereidt op de arbeidsmarkt

Meer en betere begeleiding studenten

• Studentenmentoren gaan bachelor studenten in hun eerste jaar begeleiden

Passende en goede onderwijsfaciliteiten

• Er wordt een visie ontwikkeld op online modules en online toetsen

Verdere professionalisering van docenten

• Programmacoördinatoren gaan meerdere nieuwe innovaties per jaar begeleiden en invoeren
  • Er gaat een onderzoek gedaan worden naar hoe studenten getoetst worden. Daarbij krijgen studenten meer feedback op hun leerdoelen, in plaats van dat die alleen getoetst worden

Beoordeling plannen

De plannen van hogescholen en universiteiten werden beoordeeld door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie. Die checkt onder meer of studenten en docenten genoeg hebben kunnen meebeslissen en of de plannen realistisch zijn. Uiteindelijk beslist de minister van Onderwijs definitief of ze aan de eisen voldoen. Dat de plannen van ESHPM zijn goedgekeurd is iets waar we trots op mogen zijn. Een derde van alle onderwijsinstellingen heeft namelijk in de eerste ronde geen groen licht gekregen en is nu bezig met een herkansingsronde. Vooral bij hogescholen was er vaak nog wat aan te merken op de plannen. Minister Van Engelshoven heeft toch besloten om deze onderwijsinstellingen in 2021 geld uit te keren, omdat vanwege corona de procedure vertraging heeft opgelopen.

Dit artikel is een aangepaste versie van het artikel op de NOS website, geplaatst op 24 september 2020 en geschreven door Anna Pruis.