'Ondernemers zijn de pinautomaat van Den Haag’

Vijf experts over de miljoenennota en economische uitdagingen

De politiek moet grote economische problemen oplossen. Er is een tekort aan huizen, het belastingstelsel piept en kraakt en de zorgkosten rijzen de pan uit. Ondertussen adviseren topambtenaren om miljarden te gaan bezuinigen en zijn ondernemers boos omdat zij de rekening gepresenteerd krijgen van alle wensen van de Tweede Kamer. Hoe blikken vijf experts terug op Prinsjesdag? Wat gaat goed en wat zijn de grote uitdagingen na de verkiezingen? Een van de vijf experts is associate professor bij ESHPM Bram Wouterse.

„De zorguitgaven groeien weer verder”, constateert Bram Wouterse, gezondheidseconoom aan de Erasmus Universiteit. „Dat komt niet alleen door de inflatie. Ook daarvoor gecorrigeerd is de uitgavenstijging flink. Het breed levende idee dat er op de zorg bezuinigd wordt, is gewoon niet waar.” De zorguitgaven komen volgens de miljoenennota volgend jaar uit op bijna €100 miljard, 22,5% van de totale overheidsuitgaven. De verwachting is dat de zorg in 2025 bijna 11% van het bruto binnenlands product kost en 2060 zou dat oplopen tot ruim 18%. „Het beeld dat de zorg verschraalt, komt niet uit de cijfers. Maar wel zijn er knelpunten die we allemaal zien, met name in de ouderenzorg. Veel aanbieders in de ouderenzorg zitten in de financiële problemen of dreigen daarin te komen.”

„Het in bedwang houden van de kosten is niet gelukt”, concludeert Wouterse. „De sectorakkoorden die toenmalig minister Schippers sloot, heeft in de ziekenhuiszorg bijgedragen aan matiging van de uitgaven. Dat is een soort budgettering van de zorg en in die vorm is dat geen structurele oplossing.” Vanwege de inflatie zijn er in de zorg dure cao’s afgesloten. Dat geld moet ergens vandaan komen. „Iemand moet dat gaan betalen en de vraag is hoe lang dit houdbaar is.” Wouterse ziet dat allerlei politici het basispakket willen uitbreiden en het eigen risico willen verlagen: dat kost nóg meer geld. „Het eigen risico is internationaal gezien laag en is al een paar jaar bevroren. Je kunt wel nadenken over een andere vorm van eigen risico.”

„Je mag het tegenwoordig eigenlijk niet meer zeggen maar in de ouderenzorg zou een beetje meer marktwerking welkom zijn. Hoe kan het dat de ene instelling het heel goed doet en de andere niet? Waarom worden zorginstellingen daar niet op afgerekend door verzekeraars en zorgkantoren? Er is echt nog wel wat doelmatigheidswinst te behalen.”

Het hele artikel verscheen op 23 september 2023 in de Telegraaf. U kunt hier het hele artikel lezen.

Universitair Hoofddocent