Populaire verbetermethodiek onder ziekenhuizen maakt beloftes niet waar

Ziekenhuizen staan onder druk om steeds slimmer te werken. Zorgverzekeraars willen zorgkosten beperken, terwijl patiënten een steeds persoonlijkere benadering en behandeling verlangen. Intussen leiden personeelstekorten tot een hogere werkdruk. Niet gek dat een verbetermethodiek als Lean Six Sigma populair is onder ziekenhuizen. De methode belooft de efficiëntie, de kwaliteit en het werkplezier van zorgprofessionals te vergroten. Toch worden die beloftes niet altijd waargemaakt in de praktijk. Sterker nog, de methode doet werkelijk niets voor het werkplezier van de zorgprofessionals. Dit blijkt uit het proefschrift van Relinde de Koeijer.

Voor haar onderzoek ‘Lean Management & Six Sigma in internal service units within Academic Hospitals’ nam De Koeijer bijna tweeduizend enquêtes af onder medewerkers, teamleiders en managers van facilitaire bedrijven van acht academische ziekenhuizen. Ook nam zij diepte-interviews af met twaalf programmaleiders, teamleiders en managers. De afgelopen jaren zijn veel zorgprofessionals op cursus gegaan om hun Green Belt of Black Belt te behalen. Uit deze interviews bleek kostenreductie het belangrijkste motief om met Lean Six Sigma te starten.

Verandermoeheid

De methodiek blijkt inderdaad zeer geschikt om prestaties en processen te verbeteren, maar niet om het werkplezier te verhogen. Sterker nog, als de efficiëntie verbetert, neemt het welzijn van de medewerkers juist af. Verandermoeheid, zo werd het door sommige medewerkers ook wel omschreven.

Lean Six Sigma combineren met HRM

Alleen als invoering van Lean Six Sigma gepaard gaat met aandacht voor de 'mens-kant', zal deze succesvol zijn. Uit De Koeijers onderzoek blijken instrumenten uit Human Resource Management (HRM), zoals eigen regie, waardering en ruimte voor ontwikkeling, wel bij te dragen aan het welzijn van medewerkers. De combinatie van Lean Six Sigma met HRM zorgt er ook voor dat medewerkers de methodiek internaliseren. Zo ontstaat er een klimaat van continu verbeteren en komt het in het DNA van de organisatie, wat de meeste duurzame manier is om continu te verbeteren.

Over Relinde de Koeijer

Relinde de Koeijer studeerde Gezondheidswetenschappen (bachelor en master) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij werkte van 2007 tot 2015 als intern consultant bij het UMC Utrecht. In 2012 startte zij haar promotietraject bij Erasmus School of Health Policy & Management. Sinds 2015 werkt ze als adviseur gezondheidszorg bij Turner, een organisatieadviesbureau gespecialiseerd in strategie-executie. Daarnaast geeft ze ook les aan het Erasmus Centrum voor Zorgbestuur in Healthcare Operations Management.

Op donderdag 19 december 2019 verdedigt zij haar proefschrift aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Promovendus
Meer informatie

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl

Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief