Prof. dr. Kees Ahaus nieuwe sectieleider bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM)

Prof. dr. Kees Ahaus

Op 1 april 2019 is prof. dr. Kees Ahaus gestart bij Erasmus School of Health Policy & Management als sectieleider bij Health Services Management & Organisation (HSMO). Over zijn transfer naar ESHPM zegt Ahaus het volgende: “Ik vind het geweldig om voor dit prachtige instituut te mogen werken. Er is zoveel respect in de markt voor de kennis binnen ESHPM.” Ook decaan Hans Severens is blij met de nieuwe sectieleider: “Met de komst van Kees Ahaus halen we niet alleen een zeer goede wetenschapper en docent in huis, maar ook een verbindend leider.”

Het onderzoek van de sectie HSMO bestrijkt de hele breedte van de gezondheidszorg, van ziekenhuis tot jeugdzorg. Veel van het onderzoek wordt in of dicht bij het primaire zorgproces uitgevoerd. Ahaus wordt het nieuwe boegbeeld van deze sectie. Waar gaat hij zich de komende tijd vanuit de leerstoel HSMO op richten? “Op het regionaal samenwerken van zorgaanbieders, dat kan namelijk enorm bijdragen aan het leveren van de juiste zorg aan de patiënt op de juiste plek. Daar wil ik mij vanuit mijn sectie HSMO en vanuit ESHPM sterk voor maken. Het is heel fijn om vanuit mijn nieuwe rol opnieuw leiding te mogen geven aan een groep en bij te dragen aan de ontwikkeling van het instituut.”

Ahaus heeft een bedrijfskundige achtergrond. Hij studeerde in Eindhoven en promoveerde in Groningen. Vervolgens werkte hij 28 jaar bij TNO. Vanaf 1994 gaf hij daar als directeur leiding aan TNO Management Consultants en later aan het CBO, kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg.

Sinds 2004 had hij een leerstoel Healthcare Management binnen de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Een van zijn opdrachten was om een sterke samenwerking met het UMCG te realiseren. Aan de Rijksuniversiteit Groningen doceerde hij de vakken Healthcare Operations en Healthcare Purchasing. Ahaus publiceert voornamelijk over integratie van zorg en kwaliteitsverbetering van zorg.