Prof.dr. Andrea Evers benoemd tot ‘Medical Delta hoogleraar’

Prof. dr. Andrea Evers
Prof.dr. Andrea Evers
Medical Delta

Prof.dr. Andrea Evers is een van de 9 hoogleraren die benoemd is tot ‘Medical Delta hoogleraar’. Zij is zowel verbonden aan de Universiteit Leiden, de TU Delft als Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus Universiteit. Haar onderzoek richt zich op e-Health toepassingen ter bevordering van volksgezondheid.

In totaal mogen 9 hoogleraren zich nu ook ‘Medical Delta hoogleraar’ noemen. Zij ontvingen daarvoor een dubbelbenoeming bij tenminste twee van de vijf Zuid-Hollandse academische instellingen (LUMC, Universiteit Leiden, TU Delft, Erasmus MC, Erasmus Universiteit) die zijn aangesloten bij Medical Delta. Daarmee krijgt het health & technology onderzoek opnieuw een impuls.

De hoogleraren zetten zich in voor interdisciplinair onderzoek op het snijvlak van zorg en techniek. Zo onderzoeken zij bijvoorbeeld hoe met behulp van techniek kraakbeen gemaakt kan worden, hoe elektroden helpen de oorzaak van hartritmestoornissen scherper te stellen en hoe met protonentherapie heel nauwkeurig kankercellen kunnen worden aangevallen.

Het doel van Medical Delta is te komen tot technologische oplossingen voor een duurzame zorg. Dit doet Medical Delta onder andere met interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek en praktijkgerichte field- en living labs. Daarmee helpt het de zorg te verbeteren en deze toegankelijk en betaalbaar te houden; een noodzaak gezien de toenemende zorgvraag. Ton van der Steen, voorzitter van Medical Delta benadrukt daarbij het belang van een goede samenwerking tussen ingenieurs, clinici en gezondheidsexperts. “Dat is cruciaal. Alleen dan sluiten technologische innovaties aan bij de behoefte in de zorgpraktijk. Deze negen hoogleraren blinken daarin uit, daarom zijn ze benoemd tot Medical Delta hoogleraar.”

Het is de derde keer dat er Medical Delta hoogleraren zijn aangesteld. De negen nieuwe hoogleraren sluiten zich aan bij de dertien actieve Medical Delta hoogleraren die in voorgaande jaren door de academische instellingen zijn benoemd.

Nine Medical Delta Professors introduce themselves

De nieuwe Medical Delta hoogleraren

CV

Prof.dr. A.W.M. (Andrea) Evers is hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden en hoofd van de afdeling Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie. Ze promoveerde in 2003 aan de Radboud Universiteit (cum laude). In 2011 werd ze benoemd als hoogleraar psychobiologie van somatische aandoeningen aan de Radboud Universiteit en in 2013 werd ze hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden.

Medical Delta is een interdisciplinaire samenwerking van meer dan 280 wetenschappers van Erasmus Universiteit, Erasmus MC, TU Delft, LUMC, Universiteit Leiden en hogescholen die samen met bedrijven en overheden aan technologische oplossingen voor de zorg werken. Dit doet Medical Delta met dertien interdisciplinaire wetenschappelijke programma’s en met praktijkgerichte field- en living labs. Medical Delta vormt hiermee de spil van het Health & Technology ecosysteem in Zuid-Holland en daarbuiten.