Rebellen in het publieke domein

In de huidige discussie over het publiek domein gaat het veel over hoe we hardnekkige problemen zoals gezondheidsverschillen aan kunnen pakken. Burgers, zo heeft de toeslagenaffaire bijvoorbeeld laten zien, kunnen vermorzeld raken in de raderen van de bureaucratie. Tegelijkertijd klagen professionals over de hoeveelheid regels waaraan ze moeten voldoen. Hoe kunnen we het publieke domein zo vormgeven dat hardnekkige problemen kunnen worden aangepakt zonder dat dit leidt tot een steeds verdere uitbreiding van regels? In een themanummer van het tijdschrift Beleid & Maatschappij gaan onderzoekers vanuit Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) op deze vragen in.

Dat doen ze door te onderzoeken hoe de notie van de ‘rebel’ bij kan dragen aan een ander perspectief op publieke organisaties zoals zorg- en onderwijsinstellingen. De rebel is daarbij de figuur die het ‘net even anders doet’ en daarbij vooral diens bijdrage aan de oplossing van problemen voor ogen houdt. Niet regelgeleidheid maar oplossingsgerichtheid staat voorop, ook als dat tegen de geldende kaders ingaat. Dr. Marianne van Bochove en Suzanna Koops-Boelaars MSc kijken daarbij naar de rebellerende bestuurder. Hoe weet die haar organisatie zo te vormen dat het belang van burgers voorop staat? Dr. Iris Wallenburg en anderen kijken naar de rol van professionals zelf en hoe zij binnen centraal geleide organisaties ruimte zoeken—en vinden—om patiëntgericht te kunnen werken. En dr. Annemiek Stoopendaal en dr. Wilma van der Scheer kijken naar een hele sector—die van de gehandicaptenzorg—die zich met succes verzet tegen van buitenaf opgelegde kwaliteitskaders en eigen vormen van verantwoording ontwikkelt.

De artikelen in het themanummer tezamen laten zien dat het concept van de rebel een alternatieve manier is om naar de publieke sector te kijken vanuit het oogpunt van burgers én professionals en mogelijkheden biedt om kwaliteit en persoonsgerichtheid meer voorop te zetten. Daarvoor is het belangrijk dat het werk van rebellen niet onder de radar blijft zoals nu vaak het geval is, maar besproken wordt om zo in gesprek te gaan over de kwaliteit van publieke dienstverlening.

De figuur van de ‘rebel’ lijkt een goede manier om anders naar de publieke sector te kijken; rebellen laten zien waar het voor professionals en publieke organisaties werkelijk om gaat en rebellen werken eraan de betekenis van goed handelen op een andere manier vorm te geven.

Universitair Docent
Dr. Marianne van Bochove
Onderzoeker
Suzanna Koops-Boelaars MSc
Universitair Docent
Dr. Annemiek Stoopendaal
Onderzoeker
Dr. Wilma van der Scheer

Het themanummer van Beleid & Maatschappij komt voort uit een samenwerking tussen ESHPM, De Haagse Hogeschool (lectoraten Grootstedelijke Ontwikkelingen en Urban Ageing) en Universiteit Leiden (Instituut Bestuurskunde) in het kader van het door SIA RAAK gefinancierde project ‘Naar verantwoorde rebellie’.