Suzanne Rutz krijgt de innovatieprijs Handhaving en Toezicht 2018

Innovatieprijs Handhaving en Toezicht 2018
ja

Suzanne Rutz, assistent professor van de sectie HCG, heeft samen met haar projectteam de ‘Handhaving en Toezicht 2018’ gekregen voor het project ‘Toegang tot het sociaal domein voor mensen met een licht verstandelijke beperking’. Dankzij Suzanne’s onderzoek kon het Toezicht Sociaal Domein dit gewaagde project op verantwoorde wijze met succes uitvoeren. Het Toezicht Sociaal Domein is een samenwerkingsverband van inspecties waar ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd deel van uitmaakt.

Mensen met een licht verstandelijke beperking hebben vaker hulp nodig. Bijvoorbeeld met het huishouden, de administratie of het vinden van werk. De mystery guests – hier op de foto - gingen met een verzonnen hulpvraag naar verschillende gemeenten toe. Ze belden, stuurden mails, vulden formulieren in en bezochten loketten. Hun ervaringen deelden zij met de inspectie en gemeenten.

Nominatie verkiezingen Handhaving en Toezicht 2018: Toegang tot het sociaal domein

Nomination 2018 Enforcement and Regulation innovation award

Normaliter rondt de inspectie een project af met een gerapporteerd oordeel. Dit oordeel weegt zwaar en daardoor zijn gemeenten vaak afwachtend in hun reactie op de bevindingen van de inspectie. In dit project heeft de inspectie de gemeenten gevraagd om zelf een oordeel te vellen en te bepalen wat ze willen verbeteren.

De vakjury complimenteert de inspectie met het lef om als toezichthouder een beroep te doen op de eigen motivatie van gemeenten in plaats van de opgeheven vinger. Het lef van de inspectie is gevoed door het onderzoek van Suzanne naar de werking van reflectief toezicht.

Summerschool

Veel van de elementen van het project zijn voortgekomen uit de Summerschool (samenwerking ESHPM en Erasmus Observatory on Health Law) waar Suzanne en haar collega’s aanwezig waren. Een voorbeeld hiervan is het niet opstellen van een rapport, maar het vertellen van de bevindingen door mystery guests. Waarna er een gesprek volgt met gemeenten en professionals.

Op de Summerschool bracht Antoinette de Bont bestuurders, managers, professionals, PhD studenten en studenten bij elkaar. Onder leiding van design thinkers (problemen oplossen vanuit het perspectief van de eindgebruiker) onderzochten zij samen met Univé, ZorgSpectrum en Toezicht Sociaal Domein, hoe zij door informeel contact hun doelgroep in beweging krijgen en beter weten te bereiken.

Proefschrift ‘Practicing Reflexive Regulation’ Suzanne Rutz: