Terreurverdachte werkte vlak voor arrestatie met kwetsbare jongeren

Jan-Willem Weenink (ESHPM)
Dr. Jan-Willem Weenink

Een vermeende terrorist, Hardi N., uit Arnhem heeft in Nederlandse jeugdinstellingen gewerkt met kwetsbare jongeren. Hij kreeg toegang tot zeker drie woongroepen, terwijl hij niet over de vereiste papieren beschikte en hij een strafblad heeft met daarop een terroristisch misdrijf. Jan-Willem Weenink, assistant professor voor onderzoeksgroep Health Care Governance aan Erasmus School of Health Policy & Management, onderzoekt het (dis)functioneren van zorgverleners. Hij noemt de zaak verontrustend.

Breder onderzoeken

Het lijkt Weenink verstandig om te onderzoeken of dit alleen in deze situatie fout is gegaan of dat dit breder speelt binnen in gezondheidszorg. "In deze situatie zie je dat het is misgegaan, waar er niet goed is gecontroleerd op de identificatie. En dat betekent dat mensen met kwade of verkeerde bedoelingen zich toegang kunnen verschaffen tot de zorg. Ik kan me voorstellen dat de betreffende zorginstellingen hun beleid nader tegen het licht houden."

Grootste Nederlandse terrorismezaak

Het gaat om Hardi N., hoofdverdachte in de grootste Nederlandse terrorismezaak van de afgelopen jaren. Het Openbaar Ministerie ziet hem als de spil van een groep die een terroristische aanslag in Nederland beraamde. Het strafproces gaat woensdag van start. Hardi N. is eerder veroordeeld voor het uitreizen naar het strijdgebied in Syrië.

De politie deed uitgebreid onderzoek naar Hardi N. en ontdekte dat hij in de zomer van 2018 kwetsbare kinderen begeleidde in de jeugdzorg. N. deed dat werk onder een andere naam via het zorguitzendbureau Kroek & Partners. In de korte tijd dat N. bij de instellingen werkte, viel het gedrag van Hardi N. op. Zo wilde hij vrouwen geen hand geven. Een groepsleider zegt tijdens een politieverhoor dat N. 'extremistisch in zijn geloofsovertuiging' was.

Kwetsbare kinderen

Hardi N. werd toegelaten tot tenminste drie zorginstellingen: Ambiq in Hoogeveen, Aveleijn in Glanerbrug en De Kroon Zorg in Doornenburg. Het gaat om opvanglocaties waar kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking, psychische stoornissen of ontwikkelingsproblemen tijdelijk wonen en worden begeleid.

Bij De Kroon Zorg was N. vijftien dagen woonbegeleider, in een woongroep voor kinderen vanaf vier jaar. Een regiomanager verklaart tegen de politie: "Toen hij zijn geloofsovertuiging bij de kinderen probeerde op te dringen, zijn we met hem gestopt, omdat dit te ver ging. Hij probeerde eigenlijk kinderen te bekeren tot de islam. Dit betrof kinderen met verschillende achtergronden. Niet alleen islamitische."

Identiteitsfraude

Voor het werken in dit soort instellingen is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) verplicht. Zo wil de overheid voorkomen dat medewerkers met een strafblad aan de slag gaan in de jeugdzorg. De politie heeft vastgesteld dat Hardi N. zelf geen VOG had. Hij gebruikte de gegevens van een kennis die al langer stond ingeschreven bij het uitzendbureau. Deze kennis had wel een VOG en beschikte volgens het uitzendbureau over 'de benodigde papieren om in de zorginstellingen te werken'. Het uitzendbureau benadrukt dat Hardi N. niet bij hen ingeschreven stond.

De jeugdzorginstellingen hadden niet in de gaten dat Hardi N. onder de naam van de kennis binnen kwam en bij hen aan het werk ging. Ze ontdekten de identiteitsfraude pas maanden later, toen de politie hen informeerde.

Dit nieuwsartikel is een verkorte en aangepaste versie van het RTL Nieuws artikel van 8 juni 2020. Wil je het hele artikel lezen, bezoek dan de website van RTL Nieuws.

Wil je dit item terugkijken op televisie? Dat kan. Het RTL nieuws van maandag 8 juni 2020 start met dit onderwerp.

Jan-Willem Weenink is assistent professor voor onderzoeksgroep Health Care Governance aan Erasmus School of Health Policy & Management.