Terugblikken op één jaar coronabeleid in Nederland

Coronavirus

In een artikel voor het tijdschrift Health Economics, Policy and Law blikken dr. Iris Wallenburg en prof.dr. Roland Bal terug op een jaar corona-beleid in Nederland.

Het artikel, dat een samenwerking is met onderzoekers dr. Jan-Kees Helderman en prof.dr. Patrick Jeurissen van de Radboud Universiteit, sluit aan bij de Cambridge-blogs die zij in de loop van het afgelopen jaar gepubliceerd hebben.

De onderzoekers laten zien hoe in Nederland tijdens de eerste golf van de pandemie door middel van ‘tact’ en voortbordurend op oude corporatistische samenwerkingsverbanden een effectief systeem van collectieve actie werd gevormd, wat een min of meer effectieve reactie op de pandemie mogelijk maakte. Later verbrokkelde deze collectieve respons en werden onderliggende verschillen meer zichtbaar, wat resulteerde in een kakofonie van experts en beleid. De vraag voor de toekomst is hoe de verschillende belangen en expertises duurzaam op elkaar te betrekken. De huidige discussies over het vaccinatiebeleid laten zien dat dit nog niet zo eenvoudig is.

Meer lezen? Je vindt het hele artikel hier.

Universitair Docent
Onderzoeker
Dr. Jan-Kees Helderman
Onderzoeker
Prof. Patrick Jeurissen

Het artikel over dit onderzoek werd op 5 maart 2021 in Health Economics, Policy and Law gepubliceerd.