Vrouwen in de wetenschap: dr. Iris Wallenburg

Dr. Iris Wallenburg

Atria, het Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, interviewde dr. Iris Wallenburg. Hoe verliep haar carrière? Hoe ervaarde zij haar positie als vrouw in de wetenschap?

Kan je kort iets vertellen over je carrièreverloop?

Ik ben, na eerst een jaar bewegingswetenschappen te hebben gedaan, een HBO-opleiding tot verpleegkunde gaan volgen. De verpleging is een mooi vak, maar ik kwam er al snel achter dat ik toch meer een denker dan een doener ben. Vervolgens ben ik Gezondheidswetenschappen gaan studeren in Rotterdam. Met een master op het gebied van Health, Economics, Policy and Law. Een hoorcollege over het bestuur in de gezondheidszorg was voor mij een game-changer. Het ging over de politiek van zorg en het zorgstelsel. Ik kan mij dit college nog heel levendig herinneren. Toen wist ik het zeker; hier wil ik mij verder in verdiepen. Nu geef ik dat college zelf al vele jaren.

Het moment van afstuderen was voor mij heel dubbel. Ik wilde op de universiteit blijven, maar daar is niet zomaar een plek. Ik ben aangenomen als assistent bij de masteropleiding, en heb verschillende opdrachten gedaan voor onderzoeksinstituten als het RIVM, de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving (RV&S), en het Rathenau Instituut. Zo bleef ik altijd verwant aan de universiteit. Net op het moment dat ik een vaste baan aangeboden kreeg bij de RV&S kwam er een promotieplek beschikbaar. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen.

Waarom wilde je zo graag promoveren?

Ik had het gevoel dat ik nog niet klaar was met de opleiding en het verzadigingspunt nog niet had behaald. Daarnaast vond ik de wetenschap zo waanzinnig interessant, en de universiteit een bijzondere plek. In mijn huidige baan zit ik op het snijvlak van de dagelijkse zorgpraktijk, de zorgorganisaties en het beleid. In mijn vak komt alles samen. Ik ben bezig in de praktijk, ik schrijf mooie artikelen en ik mag studenten en promovendi opleiden. Het is een vrije rol waar ik heel veel dingen in alle lagen van de zorg kan oppakken. Het ene moment sta je voor de klas, het andere moment ben je in gesprek met bestuurders en zorgverleners. In mijn onderzoek ben ik steeds meer bezig met de verpleegkundige beroepsgroep, dus daar komt mijn achtergrond in de zorg goed van pas.

Lees het volledige artikel op de website van Atria.

Universitair Hoofddocent

Dit artikel is 6 april gepubliceerd op de website van Atria.