Waarom Fieldlabs en andere experimenten essentieel zijn in deze fase van de pandemie

Prof.dr. Job van Exel in de ArenA met een mondkapje op, tijdens een Fieldlab-experiment.
Prof.dr. Job van Exel

Onderzoeker prof.dr. Job van Exel was namens het evaluatieteam van de coronacheck-app aanwezig bij een groot Fieldlabs-evenement in de Johan Cruijff ArenA. Er is veel maatschappelijke weerstand tegen de experimenten, maar volgens Van Exel kunnen ze een belangrijke bijdrage leveren aan een uitweg uit de pandemie.

Als onderzoeker van de Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) speelt hoogleraar Job van Exel een bescheiden rol tijdens de Fieldlabs-experimenten. Zo deed hij onderzoek op de tribune van de Johan Cruijff ArenA tijdens de wedstrijd Nederland-Letland. Over de Fieldlabs-experimenten is veel te doen, zo werd het Koningsdagfeest in Breda na veel protest afgelast. Van Exel vindt de experimenten maatschappelijk zeer relevant, maar is wel teleurgesteld dat niet alle deelnemers zich na afloop hoeven laten testen.

Zijn eigen betrokkenheid is niet direct bij de Fieldlabs, door de overheid geregelde praktijktesten met evenementen, zoals een voetbalwedstrijd, een congres, theater en een festival. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport werkt hij mee in het evaluatieteam voor de coronacheck-app, dat onder leiding staat van EUR-hoogleraar Wolfgang Ebbers.

Het team gebruikt de Fieldlabs-evenementen om ervaringen van gebruikers alvast in de praktijk te testen. Van Exel: “Je hebt twee apps: de coronamelder, die loopt al een paar maanden, en nu een nieuwe, de coronacheck. Als je een negatieve testuitslag van een van de testlocaties hebt, kun je met de app een QR-code aanmaken die je bij de toegang kunt scannen om aan te tonen dat je niet besmettelijk bent. Wij vragen mensen tijdens en na de testevenementen hoe ze het gebruik van de app ervaren.”

Testsamenleving

Van Exel legt uit dat de app een onderdeel is van een grotere infrastructuur die nu ontwikkeld wordt, ‘vooruitkijkend naar de testsamenleving’. “Uiteraard heb je nu nog de nasleep van deze pandemie, maar we moeten ons ook voorbereiden op de volgende. En wie weet komt er nog een nieuwe golf. Dan wil je graag een testinfrastructuur hebben waarmee je de sociale en economische impact van een pandemie kan beperken.”

Lees het volledige artikel op de website van Erasmus Magazine.

Universitair Hoofddocent
Prof.dr. Job van Exel

Dit artikel is op 26 april 2021 gepubliceerd door Erasmus Magazine.