Maakt reclame onze kinderen materialistisch? Sanne Opree in De Standaard

Materialistische kinderen: heb je die of krijg je ze? Zit materialisme in de aard van sommige kinderen, of kunnen zij ook meer waarde gaan hechten aan het hebben van mooie spullen door het zien van reclames? De Standaard sprak met mediawetenschapper Sanne Opree over haar onderzoek naar het effect van commercials op kinderen.

"Veel ouders maken zich zorgen," vertelt Opree aan de krant. "Ze vinden het oneerlijk dat kinderen als consument worden benaderd, omdat ze nog te jong zijn om de mechanismen achter reclame te begrijpen."

Opree onderzocht het effect van commercials op kinderen. Ze stelde 466 kinderen tussen de 8 en 11 jaar op twee verschillende momenten twee vragen. Hoe belangrijk vinden ze het om veel dure spullen te hebben en te kopen? En denken ze dat die hen gelukkiger maken of populairder?

De conclusie: commercials maken kinderen inderdaad materialistischer, maar niet alle kinderen zijn hier even gevoelig voor. Opree: "Vooral kinderen die ongelukkig zijn of slecht in hun vel zitten, hechten meer waarde aan geld en spullen. Zeker als ze vaak naar commercials kijken."