RMA student Eefje Smeulders presenteert Buma/Stemra rapport over genderongelijkheid in de muziekwereld aan parlementsleden

Jorn Baars

Een student van de research master in Sociology of Culture, Media and the Arts, Eefje, koos ervoor haar research traineeship bij Buma/Stemra te doen: een Nederlandse organisatie voor belangenbehartiging van componisten. Zij voerde haar onderzoek uit onder begeleiding van Pauwke Berkers. De resultaten werden op 5 april gepresenteerd tijdens ''Nieuwspoort'', waarbij ook parlementsleden Kirsten van den Hul (PvdA) en Esther Ouwehand (PvdD) aanwezig waren.

Aangezien slechts 13 procent van haar ledenbestand bestaat uit vrouwen, gaf Buma/Stemra opdracht om een onderzoek uit te voeren naar deze genderongelijkheid. Eefje analyseerde de resultaten van 16 diepteinterviews, een grootschalige enquête en een databank met gegevens van leden en kwam onder andere tot de conclusie dat vrouwelijke componisten, schrijvers en producenten een lager jaarinkomen hebben dan hun mannelijke collega's. Daarnaast bleek dat zij vaker meemaken dat ze niet serieus worden genomen, en zijn zij over het algemeen minder tevreden over hun werk.

Diverse media hebben naar het onderzoek verwezen, waaronder Trouw, 3voor12, en radio NPO1.

Het volledige onderzoeksrapport kan hier worden teruggevonden.