Promotie Willemijn Looman: Facing Frailty

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Willemijn Looman
Exploring the effectiveness of integrated care for frail older people

De verwachtingen van integrale zorg voor thuiswonende kwetsbare ouderen zijn hooggespannen in zowel praktijk, beleid als literatuur. Maar is dat wel gerechtvaardigd? Uit het promotieonderzoek van Willemijn Looman blijkt dat er werk aan de winkel is. We moeten integrale zorg beter toespitsen op de heterogeniteit van kwetsbare ouderen. Ook ontbreekt het nog aan daadwerkelijke verbinding met het sociale domein en een preventieve aanpak. Looman vindt dat onderzoekers een belangrijke rol hebben om het veld verder vooruit te helpen. Integratie van zorg en onderzoek is hard nodig stelt zij.

Looman start in haar proefschrift met het bestuderen van een veelzijdige integrale zorginterventie: het Walcheren Integrale Zorgmodel (WIZ). Kwetsbare ouderen worden proactief opgespoord waarna hun zorg- en ondersteuningsbehoeften in kaart worden gebracht. Casemanagement vindt plaats vanuit de huisartsenpraktijk en het gehele proces wordt ondersteund door multidisciplinaire overleggen, protocollen en dossiers. Voor het evaluatieonderzoek zijn 377 kwetsbare ouderen twaalf maanden gevolgd: 184 kwetsbare ouderen hebben zorg en ondersteuning gekregen volgens het WIZ. Zij zijn vergeleken met 193 kwetsbare ouderen die reguliere zorg hebben ontvangen.

De resultaten tonen aan dat het WIZ een matig positief effect heeft op kwaliteit van leven en voor meer ruimte voor liefde en vriendschap zorgt bij kwetsbare ouderen. Het WIZ heeft echter geen effect op gezondheidsuitkomsten en zelfredzaamheid en blijkt bovendien niet kosteneffectief. Systematisch literatuuronderzoek laat zien dat deze resultaten aansluiten op ander onderzoek uit binnen- en buitenland. Bovendien ontbreekt het aan een heldere visie op de te verwachten uitkomsten. Er is beperkte aandacht voor welzijn, terwijl juist deze uitkomst veelbelovend lijkt.

Integrale zorginterventies

In het proefschrift gaat Looman daarnaast dieper in op de doelgroep van integrale zorginterventies; de kwetsbare ouderen. Deze doelgroep blijkt namelijk enorm divers en haar proefschrift laat zien dat kwetsbaarheid vele gezichten kent. Dé kwetsbare oudere bestaat niet. Op basis van data van ruim 43.000 ouderen die deelnamen aan het Nationaal Programma Ouderenzorg, heeft Looman zes kwetsbaarheidsprofielen kunnen onderscheiden, variërend van relatief gezond tot meervoudig kwetsbaar. Deze heterogeniteit van kwetsbare ouderen dient beter erkend te worden zodat interventies hierop kunnen worden afgestemd.

Effectieve integrale zorg heeft ook evaluatieonderzoek nodig dat integraal, continu en persoonsgericht is. Het is aldus Looman nodig om betere bruggen te bouwen tussen onderzoek, praktijk en beleid. Onderzoekers kunnen meer en beter samen werken. Praktijk en onderzoek dienen kennis sneller en continu uit te wisselen om zo te kunnen blijven leren. Tot slot constateert Looman dat we de doelgroep goed voor ogen dienen te houden.

Voor vragen kunt u terecht bij Patricia Kemp van afdeling Marketing & Communicatie van Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) via communicatie@eshpm.eur.nl.