Symposium 'Zonder waarde geen zorg!'

Op zoek naar de meerwaarde van gepersonaliseerde integrale zorg
vrijdag 10 dec 2021, 12:00 - 15:00
Symposium
Gesproken taal
Gebouw
Erasmus Paviljoen
Campus Woudestein
Schrijf je in! Voeg toe aan agenda
prof.dr. Angelique Weel-Koenders
Prof.dr. Angelique Weel-Koenders

De brede implementatie van waardegedreven zorg is in Nederland in volle gang. Waardegedreven zorg heeft als doel ‘het samen met de patiënt werken aan de voor hem of haar beste zorg tegen de laagst mogelijke kosten’. Dit vraagt om een verandering van 'one size fits all' richtlijn geneeskunde naar een meer gepersonaliseerde aanpak. Inzicht in (patiënten)uitkomsten, kosten en verbeteracties spelen daarbij een grote rol. Waar staan we nu met de implementatie van waardegedreven zorg? Wat zijn de geleerde lessen? Maar vooral wat is de meerwaarde voor de patiënt en zorgverlener?

Programma

Onder leiding van prof.dr.ir. Kees Ahaus, hoogleraar bij Erasmus School of Health Policy & Management, proberen we in te gaan op bovengenoemde vragen. De opening zal verzorgd worden door de voorzitter van de Raad van Bestuur van het Maasstad Ziekenhuis drs. Peter Langenbach. Sprekers zijn prof.dr. Jan Hazelzet, die in zal gaan op de waarde van persoonsgerichte zorg, promovenda MSc Marijke van den Dikkenberg neemt ons mee in de mogelijkheden en meerwaarde van het gebruik van Patient Reported Outcomes Measure (PROM) in de dagelijkse praktijk, prof.dr. Carin Uyl-de Groot besteedt aandacht aan het kosten-effectiviteitsaspect binnen waardegedreven zorg en tot slot neemt prof.dr. Maurice van den Bosch ons als bestuursvoorzitter van de Santeon ziekenhuizen mee in de meerwaarde van het sturen op uitkomsten en kosten in de dagelijkse praktijk. Kortom, er is aandacht voor dé essentiële aspecten van waardegedreven zorg.

12.00 - 13.00   Inloop met lunch
13.00 - 13.05   Welkom door dagvoorzitter prof.dr.ir. Kees Ahaus, hoogleraar Health Services
                         Management & Organisation
13.05 - 13.10   Opening drs. Peter Langenbach, voorzitter RvB Maasstad Ziekenhuis Rotterdam
                         Samenwerking Maasstad/ESHPM waardegedreven zorg
13.10 - 13.40   Prof.dr. Jan Hazelzet, em. hoogleraar Healthcare Quality & Outcome
                         Persoonsgericht en Waarde gedreven: zinvol en zingevend
13.40 - 14.00   Marijke van den Dikkenberg, promovenda Maasstad Ziekenhuis/ESHPM
                         PROMs: de verbinding tussen spreekkamer en woonkamer
14.00 - 14.30   Prof.dr. Carin Uyl-de Groot, hoogleraar Health Technology Assessment
                         Kosteneffectiviteit en VBHC: kunnen we van elkaar leren?
14.30 - 15.00   Prof.dr. Maurice van den Bosch (voorzitter RvB Santeon)
                         De kracht van Santeon ziekenhuizen: Transparantie, teamwork, transformatie
15.00 - 15.05   Wrap-up door dagvoorzitter

Oratie
Dit symposium is ter gelegenheid van de oratie van prof.dr. Angelique Weel-Koenders. Zij spreekt aansluitend haar rede uit bij de aanvaarding van de leerstoel ‘Bewijsgestuurde waarde creatie in de patiëntenzorg’. De plechtigheid begint om 16.00 uur in de Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Interesse?
Iedereen is van harte welkom het symposium en/of oratie bij te wonen. We zullen de op dat moment geldende regels rondom Covid-19 in acht nemen. Dit kan betekenen dat slechts een beperkt aantal fysieke plaatsen beschikbaar is. Beiden kunnen daarom ook via livestream gevolgd worden. Heeft u interesse, meldt u alvast aan en geef ook uw voorkeur aan voor live aanwezigheid of livestream. Wij houden u daarna op de hoogte van de mogelijkheden.

Update: u kunt zich op dit moment alleen nog voor de livestream aanmelden!

Link naar livestream: https://www.youtube.com/watch?v=UIoqsLSxykY

Dit symposium wordt georganiseerd in samenwerking met het Maasstad Ziekenhuis.

Voor dit symposium wordt accreditatie aangevraagd bij de ABAN, VSR en NAPA.