Tucht- en strafrechtelijke rechtsvervolging in de gezondheidszorg

Arts behandelt en stelt patiënt gerust
woensdag 15 mei 2024, 12:30 - 18:00
Type
Symposium
Gesproken taal
Nederlands
Kamer
CB-4
Gebouw
Theil Building
Campus Woudestein
Ticket informatie

Tickets kosten 20 euro. Voor studenten en EUR-medewerkers is het gratis.

Meld je aan Voeg toe aan agenda
man met rechterlijke hamer

Erasmus School of Law (ESL) en Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam, organiseren op woensdag 15 mei 2024 een symposium ‘Tucht- en strafrechtelijke rechtsvervolging in de gezondheidszorg’.

Tuchtrecht voor de gezondheidszorg, of ‘medisch tuchtrecht’ is een veelbesproken en bediscussieerd onderwerp. Niet zelden zijn tuchtuitspraken aanleiding voor zorgverleners om zich, veelal negatief, uit te laten over het nut en noodzaak van tuchtrecht. Zogenaamde medische strafzaken kunnen vaak op vergelijkbare kritiek rekenen. Waar de kritiek op het tuchtrecht zich richt op de vorm/organisatie van het stelsel en de – in de optiek van zorgverleners – onnavolgbare uitspraken, richt de kritiek op medische strafzaken veelal op de vraag of het inzetten van strafrecht nu wel nodig of wenselijk was.

Maatschappelijk gezien is ook een tegenovergesteld standpunt zichtbaar met betrekking tot handelingen op het gebied van de gezondheidszorg die hebben geleid tot ernstige schade: had er door de toezichthouder, zijnde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, dan wel het Openbaar Ministerie, niet harder opgetreden moeten worden? Kortom: er is veel discussie over wat een gerechtvaardigde interventie is na ongewenste uitkomsten in de zorg. Lastige vraagstukken dienen zich in het bijzonder aan wanneer tucht- en strafrecht samenloop vertonen of elkaar opvolgen. Tijdens dit symposium staan wij onder meer stil bij welke instanties daar een rol bij spelen en de dilemma’s waar men dan tegen aan kan lopen.

12.30-13.00: Inloop

13.00-13.15: Opening dagvoorzitter (Ian Leistikow)

Prof.dr. Ian Leistikow is inspecteur en adviseur bij de Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd en bijzonder hoogleraar ‘overheidstoezicht op kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg’ aan de Erasmus School of Health Policy & Management. Hij publiceert en presenteert regelmatig (inter)nationaal over toezicht, kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid en begeleidt meerdere onderzoekers op deze onderwerpen.

13.15-13.45: De (on)mogelijkheden van de toegenomen betekenis van het strafrecht in de gezondheidszorg (Paul Mevis)

Prof.mr. Paul Mevis is hoogleraar straf(proces)recht Erasmus Universiteit Rotterdam, rechter-plaatsvervanger in de Rechtbank Rotterdam en raadsheer-plaatsvervanger in het Gerechtshof Amsterdam. Hij publiceert met enige regelmaat over thema’s betreffende gezondheidsstrafrecht, o.a. als een van de auteurs van de Kroniek Strafrecht van het Tijdschrift voor Gezondheidsrecht. Hij maakt deel uit van de redactieraad van dat tijdschrift.

13.45-14.15: Tucht- en strafrechtelijke rechtsvervolging: een voorkeursroute? (Liselotte Postma & Caressa Bol)

Mr.dr. Liselotte Postma is universitair docent strafrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij promoveerde op een onderzoek naar de regeling van de schriftelijke wilsverklaring euthanasie vanuit een strafrechtelijk perspectief. Voorts is zij rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Rotterdam.

Mr.dr. Caressa Bol is universitair docent en onderzoeker werkzaam bij de sectie gezondheidsrecht van Erasmus School of Health Policy & Management. Zij promoveerde op een onderzoek naar het functioneren van het tuchtrecht als kwaliteitsinstrument. Tevens is zij als lid-jurist verbonden aan het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Zwolle.

14.15-14.45: Voldoende weerslag? Strafbare feiten en de tweede tuchtnorm. (Martin Buijsen)

Prof.mr.dr. Martin Buijsen is jurist en filosoof, en als hoogleraar Gezondheidsrecht verbonden aan Erasmus School of Health Policy & Management en Erasmus School of Law van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als ethicus maakt hij deel uit van verschillende medisch-ethische toetsingscommissies en ethische commissies.

14.45-15.15: Pauze

15.15-16.00: De samenwerking tussen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Openbaar Ministerie (Quirine Amelink)

Mr. Quirine Amelink is senior juridisch adviseur bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en promovendus bij Erasmus School of Health Policy & Management. Haar promotieonderzoek gaat over juridische en niet-juridische knelpunten bij het samenspel tussen toezicht en opsporing op het gebied van de gezondheidszorg.

16.00-16.45: Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en Medisch tuchtrecht (Maurice Mooibroek)

Mr. Maurice Mooibroek is sinds 2015 advocaat bij KBS Advocaten te Utrecht. Hij houdt zich met name bezig met tuchtrecht, gezondheidsrecht en aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht. Hij zit in de redactie van Tijdschrift Tuchtrecht en de Commissie Disciplinaire Rechtspraak van de NOvA. Daarnaast is hij bezig met een promotieonderzoek op het gebied van tuchtrecht, waarbij in het bijzonder aandacht voor de invloed van Europees recht.

16.45-17.15: Afsluiting dagvoorzitter (Ian Leistikow)

17.15: Borrel

Praktische informatie

Het symposium is voor professionals die betrokken zijn bij tuchtrechtelijke en strafrechtelijke rechtsvervolging in de gezondheidszorg en bijzondere interesse hebben in de dilemma’s en knelpunten die daarbij te duiden zijn. Het symposium is voorts interessant voor studenten met een strafrechtelijke en/of gezondheidsrechtelijke achtergrond of een bijzondere interesse daarin.