Experts over de gevolgen van het terugdringen van de vrije artsenkeuze

Kunnen we volgend jaar nog zelf onze dokter en ziekenhuis kiezen? In de rubriek zorgverzekeringsmythes van het Algemeen Dagblad schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink wekelijks over zorgverzekeringen. Dit keer: waarom vrije artsenkeuze straks alleen nog voor rijke Nederlanders is weggelegd. Hij neemt hierin een aantal experts mee over de gevolgen van het terugdringen van de vrije artsenkeuze. Een van deze experts is ESHPM hoogleraar Marco Varkevisser.

Het inperken van vrije artsenkeuze is de veenbrand van de zorg. In 2014 viel het kabinet er bijna over. Toenmalig minister Edith Schippers brandde haar vingers eraan en schoof de hete aardappel door. Nu is minister Ernst Kuipers aan de beurt. Artsen en patiëntenorganisaties staan in hoogste staat van paraatheid. De reden om vrije artsenkeuze uit de winterslaap te halen is eenvoudig: zorgverzekeraars willen ervan af. Verzekeraars en zorgaanbieders sluiten contracten. Daarin maken ze afspraken over tarieven, maar ook over de inhoud van de zorg. Zorgverleners kunnen ervoor kiezen geen contract te sluiten. Dat kan zorgverzekeraars ontmoedigen: zorg wordt dan niet altijd volledig vergoed en dus moeten verzekerden mogelijk zelf bijbetalen.

Waarom zorgverzekeraars van vrije artsenkeuze af willen

Zorgverzekeraars willen een stap verder. ,,Want als de contracteergraad omhoog gaat, kunnen zorgverzekeraars beter sturen op kosten en kwaliteit van zorg”, zegt Marco Varkevisser, hoogleraar Marktordening in de Gezondheidszorg bij Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Wilt u het hele artikel lezen, ga dan naar de website van het AD.