Indrukwekkende opening Health Business Week 2020

Opening Health Business Week 2020 met Werner Brouwer en Diana Monissen
ja

Op maandag 10 februari startte de HBW 2020 met het thema ‘Care and Connect’ in Hal 4 in Rotterdam. Bijzondere sprekers zoals Diana Monissen (bestuursvoorzitter Prinses Máxima Centrum) en Ernst Kuipers (bestuursvoorzitter Erasmus MC) passeerden de revue. Bij hun speeches maakten vooral de passie voor de gezondheidzorg en de persoonlijke verhalen diepe indruk. Beiden adviseerden de studenten om vooral met hun hart te kiezen voor de stappen in hun carrière. En met die carrières komt het wel goed, want iedere spreker verzekerde de ESHPM-studenten dat ze na hun studie meteen bij hen aan de slag kunnen.

Werner Brouwer praatte de middag aan elkaar. Antoinette de Bont, Ava Hoogenboom, voorzitter SHARE, en Demi Jongejan, voorzitter HBW 2020, hielden de ‘officiële’ openingsspeeches. Eerste externe spreker Diana Monissen vertelde over de ontstaansgeschiedenis van het Prinses Máxima Centrum. En over hoe het ziekenhuis helemaal ingericht is op kinderen en hun ouders. Haar verhaal maakte extra indruk omdat ze ook vertelde over haar kleinzoon Pim die leukemie heeft gehad. Rode draad in haar verhaal was, dat je in je carrière moet kiezen voor de functies die op je pad komen. Ook al denk je dat je het niet wilt of er niet geschikt voor bent. En dat je met een gezonde dosis doorzettingsvermogen heel veel kunt bereiken.

Opening Health Business Week 2020 met Werner Brouwer en Ernst Kuipers
ja

Ernst Kuipers lichtte toe hoe het Erasmus MC is ingedeeld. En ook hij vertelde dat zijn carrière anders is verlopen dan hij voor ogen had. Hij wilde eigenlijk maag darm leverarts blijven, maar is toch gezwicht voor een bestuurlijke rol bij het Erasmus MC. In eerste instantie nog in combinatie met zijn functie als arts. Maar omdat hij vond dat hij zijn patiënten in deze dubbelrol niet de aandacht kon geven die zij verdienden, heeft hij zich volledig toegelegd op het besturen. Nu werkt 1 op de 7 mensen in Nederland in de zorg, in 2030 zullen dat er volgens Kuipers 1 op de 4 zijn. Vooral beleidsmakers en managers zullen hard nodig zijn.

Opening Health Business Week met Abigail Norville
ja

Ook de verhalen van Abigail Norville, plaatsvervangend secretaris-generaal bij VWS, en Joke van Lonkhuijzen, Directeur Nationale Hulp & Verenigingsmanagement bij Rode Kruis Nederland, maakten indruk. Norville liet zien dat het op je 43ste prima mogelijk is om zo’n hoge functie te vervullen bij een ministerie. Haar baan is veeleisend en afwisselend. De ene dag probeert ze te voorkomen dat de staking van de boeren bij het RIVM uit de hand loopt. Een andere dag zit ze met Kim Putters, directeur Sociaal Cultureel Planbureau, om de tafel om over trends in de gezondheidszorg te spreken.