Maatschappelijke dynamiek van de COVID-19 pandemie

Rotterdam from the sky

De COVID-19 pandemie heeft niet alleen gevolgen voor onze gezondheid, maar ook voor werkgelegenheid, armoede, sociale contacten en onderwijs. Een onderzoeksteam geleid door de Universiteit van Amsterdam en prof. dr. Godfried Engbersen, met medewerking van dr. Marianne van Bochove, van de Erasmus Universiteit Rotterdam gaat de maatschappelijke consequenties van de COVID-19 pandemie in kaart brengen, gefinancierd door ZonMW.

De grote maatschappelijke effecten van de COVID-19 pandemie zullen niet gelijk verdeeld zijn over de samenleving. Bestaande ongelijkheden in de samenleving kunnen hierdoor worden versterkt. Zelfs het virus zelf is niet voor iedereen even gevaarlijk. Raciale en etnische minderheidsgroeperingen blijken een grotere kans te hebben om COVID-19 te krijgen en eraan te overlijden dan de meerderheidsgroeperingen. Het virus is dus niet de grote gelijkmaker zoals nog wel eens gedacht werd aan het begin van de pandemie.

Onderzoek naar maatschappelijke ongelijkheden

Een onderzoeksteam van de UvA, EUR en VU gaat de gevolgen van het coronavirus op maatschappelijke ongelijkheden in kaart brengen. Specifiek kijken ze naar de terreinen van werk en inkomen, het onderwijs, sociaal-psychologisch welbevinden, en onderlinge solidariteit en vertrouwen. Ze gaan op zoek naar maatschappelijke scheidslijnen, zullen kwetsbare groepen identificeren, en beleidsstrategieën formuleren voor het versterken van veerkracht van personen, organisaties en samenleving.

Resultaten online en via Twitter

Om de maatschappelijke zichtbaarheid van het project te vergroten sluit het project aan bij een ander ZonMW top-down gefinancierd project, ‘Social Impact of Physical Distancing on Vulnerable Populations during COVID-19 in the Netherlands’ (geleid door UvA wetenschapper Danny de Vries) en hun website www.coronatijden.nl. Via deze website zal het onderzoeksteam nieuwe bevindingen op toegankelijke wijze rapporteren. Ook geven ze via sociale media-aandacht aan de bevindingen (met name via Twitter).

Het onderzoeksteam

Het onderzoeksteam bestaat uit:

Het project wordt mogelijk gemaakt door ZonMw.

(Bericht overgenomen van UvA)

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038 kooistra@essb.eur.nl