CO2NGESTION

Met CO2NGESTION heeft Erasmus UPT een serious game ontwikkeld dat logistieke studenten en professionals beter inzicht geeft in ketensamenwerking. CO2NGESTION is een spel dat gaat over samenwerking en hoe om te gaan met het eeuwige dilemma in de logistiek: de waan van de dag versus werken aan ketenoptimalisatie en CO2 reductie.

Game set up

CO2NGESTION is een bordspel, waarin spelers samenwerken om knelpunten op transport corridors op te lossen, die zorgen voor congestie in het Europese transportnetwerk. Spelers moeten met elkaar samenwerken om lading van de weg te halen en op spoor en binnenvaart te transporteren naar het Europese achterland.  Zo’n modal shift vraagt om samenwerking en coördinatie.

Game dilemma en strategie

Havens concurreren voor een belangrijk deel op connectiviteit met achterlandhavens. Gebruik maken van alle mogelijke vormen van transportinfrastructuur biedt verladers meer mogelijkheden om de meest efficiënte vorm van transport te kiezen. De verslogistiek wordt gekenmerkt door snelheid, waardoor de waan van de dag regeert. Dit gaat ten koste van het milieu, want wegvervoer heeft per vervoerde eenheid een hogere CO2 uitstoot. Al jaren praten ketenpartijen met elkaar om die modal shift te maken, maar het ontbreekt aan een ontwikkelstrategie. De opgave voor de spelers is om de congestie in het Europese transport netwerk op te lossen. Daarvoor werken partijen samen aan digitale (smart) en groene (green) oplossingen.

Congestion

The game in action

Doelstelling

Het hoofddoel is om congestie in de keten op te lossen en daarmee CO2 in het transportnetwerk te elimineren. Terwijl spelers hiermee bezig zijn ervaren zijn de druk om op korte termijn de dreigend vastlopen van de transport corridor, terwijl zij op lange termijn gezamenlijk met oplossingen moeten komen. De bedoeling is dat spelers vanuit hun eigen rol en kracht helpen bij het realiseren van een structurele modal shift.

Quotes

“Working together with the other players”

“De opbouw. Die klopte gewoon”

“Het algemene spel element en de wijze waarop je meerdere acties in verschillende volgorden kunt spelen”