Dr. Giuliano Mingardo

Rotterdam Maritime City

Senior onderzoeker Stedelijke Economie en Transporteconomie

Giuliano Mingardo
E-mailadres
mingardo@ese.eur.nl
Telefoonnummer
+ 31 (010) 40 82427
Kamer
Woudestein, T-Gebouw, kamer T19-29
Ruimte
Mandeville Building

Biografie

Dr. Giuliano Mingardo is senior onderzoeker bij het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT). Hij is gespecialiseerd in parkeerbeleid en stedelijke mobiliteit en adviseert regelmatig (lokale) overheden en bedrijven over deze kwesties. 

Blikvanger

De focus van Giuliano zijn onderzoek ligt op het begrijpen hoe mensen zich in en rond stedelijke gebieden verplaatsen en hoe beleid, ruimtelijke ordening en de kwaliteit van de leefomgeving het mobiliteitsgedrag van mensen kunnen beïnvloeden.

Onderzoeksinteresse

  • Stedelijke mobiliteit en logistiek
  • Gedrag
  • Parkeren
  • Mobiliteit en gebiedsontwikkeling
  • Retail
  • Toerisme

Methodologische expertise

  • Enquêteonderzoek
  • Experimenteel onderzoek
  • Kwalitatief onderzoek

Onderwijs

Giuliano doceert en begeleidt studenten op Bachelor, Master en postdoctorale niveau. Hij geeft de volgende vakken op de Erasmus Universiteit Rotterdam:

  • Introduction to Urban and Transport Economics (ESE)
  • Behavioral Transport Economics (ESE)
  • Seminar Regional and Transport Economics (ESE)
  • Urban Economics (MCD)
  • Research and Design Methods (MCD)

Daarnaast geeft Giuliano regelmatig (gast) colleges voor academisch en professioneel publiek.

Academische carrière

Giuliano heeft gestudeerd aan de Ca 'Foscari Universiteit van Venetië (MSc in Economie), de Erasmus Universiteit Rotterdam (Master in stedelijk management) en de Technische Universiteit Delft (PhD in parkeerbeleid).

Een selectie van de recente projecten van Giuliano Mingardo.

Beschrijving: SMARTDEST is een H2020 project met als doel om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor sociale belangenverstrengelingen en externaliteiten die worden veroorzaakt door toerisme in steden. De rol van UPT binnen dit project is het in kaart brengen van historische trends en het combineren van data om nieuwe inzichten te krijgen in de externaliteiten die worden veroorzaakt door toerisme.

Status: Actief project
Looptijd: 2020-...
Opdrachtgever: EU-funded H2020 Research Project

Beschrijving: Enquêteonderzoek naar het laadpaalkleven door hybride en elektrische rijders en de mogelijkheden om laadpaalkleven te beïnvloeden.

Status: Actief project
Looptijd: 2021
Opdrachtgever: BMW Nederland en Gemeente Rotterdam

Beschrijving: U-MOB LIFE is een Europees project dat wordt gefinancierd door de Europese Commissie in het kader van het LIFE-programma. Het is gericht op het opzetten van een netwerk van universiteiten om de uitwisseling van kennis over duurzame mobiliteit te stimuleren. Dit netwerk zal dienen als een middel om de CO2-uitstoot te verminderen dankzij een verbeterde mobiliteit van de university community.

Status: Actief project
Looptijd: 2016-2021
Opdrachtgever: Europese Commissie (LIFE-programma)

Beschrijving: POTEnT (Public Organisation Transform Energy Transition) richt zicht op een belangrijke uitdaging voor Europese steden en regio’s: hoe kan er meer CO2 reductie worden behaald door het benutten van het potentieel van directe en lokale optredens van burgers en gemeenschappen. Onze focus ligt op het stimuleren van het interregionaal leren van de partners.  

Status: Actief project
Looptijd: 2019-...
Opdrachtgever: EU-funded INTERREG Project

Beschrijving: RESOLVE richt zich op twee uitdagingen in Europese steden: de afnemende retail sector en de noodzaak om meer CO2 uitstoot te verminderen. Steden bedachten interventies om de bewoners duurzamer naar de binnenstad te laten reizen. Onze focus lag op het monitoren van de voortgang van de projecten. Wij hebben voornamelijk de enquêtes ontwikkeld en geanalyseerd.

Status: Afgerond project
Looptijd: 2016 - 2020
Opdrachtgever: EU-funded INTERREG Project

Beschrijving: Een mobiliteitsexperiment waar 90 bewoners gebruik maakten van deelmobiliteit voor 2 maanden. UPT heeft twee maanden hun gedrag en hun houding naar deelmobiliteit gemonitord. Resultaten duiden dat de houding naar auto’s niet veranderde over tijd en dat er veel opstartproblemen waren bij gebruik van de deelmobiliteit die moeten worden opgelost door het ontwikkeling van goed beleid.

Status: Afgerond project
Looptijd: 2019
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam

Beschrijving

Status: Afgerond project
Looptijd: 
Opdrachtgever:

Beschrijving: Ontwikkeling van een monitoring systeem voor Urban Department Store Rotterdam (UDSR), een samenwerkingsverband van retailers and vastgoed eigenaren actief in het centrum van de stad. De UDSR monitor geeft inzicht in de dynamiek van de belangrijkste winkel en horeca activiteiten in het centrum. 

Status: Afgerond project
Looptijd: 2018-2019
Opdrachtgever: Urban Department Store Rotterdam (UDSR)

Beschrijving

Status: Afgerond project
Looptijd: 
Opdrachtgever:

Beschrijving: ...

Status: Afgerond project
Looptijd: 2018
Opdrachtgever: ...

  • Economic flows in the DelTri region (2015): cartographic data analysis using GIS, to map and analyze commuting and logistics flows in the DelTri region, in the South-West of the Netherlands. Commissioned by the DelTri regional cooperation organization.

  • Marketing plan parking garages (2015): cartographic data analysis using GIS, studying the performance of parking garages in the City of Rotterdam. In collaboration with Spark, and commissioned by the City of Rotterdam.

  • De Nieuwe Kuip (2014-2015): project to develop the mobility plan for the new stadium of Feyenoord in Rotterdam. The mobility plan is one of three major plans that are currently developed as part of the planning phase of the new stadium. RHV's tasks include, but are not limited to the design and carrying out of a survey amongst Feyenoord fans to gain insight into current travel patterns and RHV provides in- and output to the mobility plan, based upon its extensive experience within mobility management and transport economics.

  • Push & Pull (2014-ongoing): EU-funded project involving 15 partners from 12 European countries aiming to improve urban mobility in European cities by means of parking space management combined with mobility management measures.

  • The behavioural aspect of parking (2014): this project is carried out in cooperation with the city of Zwolle, Q-Park and Tabula Rasa. The main research question is to understand when a car driver decides where to park: before his trip to the city, during the trip or just at the end when he is close to his final destination?

  • Mobility Management 2.0 (2013-2014): this research, commissioned by the Dutch Ministry of Transport (I&M). aims to understand the motivations of the management of large companies to engage (or not engage) in mobility management measures for their employees.

  • INVOLVE (2012-2014): EU-funded project with the objective to improve cooperation between the public and the private sector on the implementation of mobility management. The project comprises 11 Regional Partners from 11 different EU regions.

  • Residential Parking in The Hague (2012): the aim of the project, financed by the city of The Hague, is to analyze the use of the visitor parking permit by the citizens of the city. More than 3,000,000 parking actions made in the period 2011-12 are analyzed in order to understand how the citizens use their parking permit for their visitors.

  • Transport and Retail (2011-2012): in cooperation with consultants SOAB Adviseurs Leefomgeving and Stienstra Adviesbureau stedelijk verkeer. This project looks at the relationship between accessibility, in particular parking, and retail attractiveness of urban areas.

  • PIMMS CAPITAL (2011-12): EU-funded project whose aim is to stimulate modal shift towards more sustainable forms of transport by increasing the implementation of high quality mobility management techniques and policies in European regions.

  • PIMMS TRANSFER (2008-2011): Partner Initiatives for the development of Mobility Management Services & TRansferring Actions iN Sustainable mobility For European Regions – EU funded project INTERREG IVC.

  • The perception of the urban parking problem (2009 in progress): this project is cooperation between the Erasmus University Rotterdam (EUR) and the European Parking Association (EPA). The aim of the project is to understand how different stakeholders involved in the parking sector perceive the urban parking problem.

  • The importance of parking for the retail sector in Rotterdam (2008-2009): this research is financed by the city of Rotterdam and presents the findings of a customers’ survey (N = 363) conducted in one of the most important shopping street of Rotterdam (The Netherlands). A number of interesting information are presented that might help the local authority to select the best parking policy for the area.

Een overzicht van recente publicaties van Giuliano Mingardo.

  • Mingardo, G. (2008) Essay on Transport Economics (edited by P. Coto-Millan and V. Inglada), Journal of Regional Science, Vol. 48, Issue 5, December 2008.

  • Mingardo G. (2011) The perception of parking, 15th EPA Congress “Parking: the New Deal”, Turin, September 2011.
  • Mingardo, G. (2008) Cooperation between public and private sector to enhance urban accessibility: the case of London, Goteborg and Rotterdam, Conference Proceedings of the Annual Polis Conference “Public meets private. Towards a common agenda for mobility in cities and regions”, Barcelona, November 2008.
  • Mingardo G. and van Haaren J (2007) Understanding the relation among transport, environment and economy: a survey of European cities, in Transport, Mobility and Regional Development, in Conference Proceedings of the Regional Studies Association Winter Conference November 2007, Seaford, UK.
  • Mingardo, G. (2006) ‘Park and Ride Facilities and Decoupling in the Netherlands’, paper presented at the European Conference on Mobility Management (ECOMM 2006), Groningen, May 2006.

 

  •  

Articles in professional journals:

  • Mingardo, G. (2013) San Francisco pionier in gebruik parkeersensoren voor straat-parkeren, in Parkeer24, september 2013.
  • Mingardo, G. (2013) Voorkomen is beter dan genezen, in Parkeer24, januari 2013.
  • Mingardo, G. (2012) Wat kost (de miscommunicatie over) parkeren?, in Vexpansie, september 2012.
  • D. van der Steen en G. Mingardo (2010) Van parkeernormen per gebouw naar parkeernormen per gebied?, in Real Estate Magazine, mei 2011.
  • Mingardo G. en van Wee B., Mobiliteitsmanagement en wetenschap, in MobiliteitsManagementMagazine, september 2010.
  • Mingardo G, P+R alleen effectief bij zorgvuldige opzet, in Vexpansie, december 2009.
  • Mingardo, G., Mouter, N. en Talens, H. (2009) No parking, still business, in Verkeerskunde, Nr. 4, juni 2009.
  • Van Meerkerk, J., Mingardo, G. en Bosch, N. (2008) Parkeren heft weinig invloed op winkelomzet, Vexpansie, Vol. 2, september 2008.
  • Mingardo, G. en Warnar, R. (2008), Parkeren als schakel voor mobiliteit en leefbaarheid, Verkeer in beeld, februari 2008.

  • Mingardo, G. (2013) Een toekomstbestendige bezoekers -parkeerregeling in Den Haag, RHV BV, Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Mingardo, G., Stienstra, S. en Spapé, I. (2013) Vervoer naar Retail, KpVV rapport, juni 2013.
  • Mingardo, G. (2011) De waarde van een parkeerplaats: een onderzoek naar de toegevoegde waarde van parkeren voor de supermarkten van Albert Heijn, RHV BV, Erasmus Universiteit Rotterdam, september 2011.
  • Mingardo, G. (2009) Gebruikersonderzoek regionale P+R in het Stadsgewest Haaglanden, EURICUR report 2009-2, Rotterdam.
  • Mingardo, G. (2009) Parkeer en Detailhandel in Rotterdam: een onderzoek naar het belang van parkeren voor het economisch functioneren van de binnenstad van Rotterdam: de case van de Meent, EURICUR report 2009-3, Rotterdam.
  • Mingardo, G. (2008) Effects of Park & Ride facilities in Rotterdam: a research on the effects of the Rotterdam P&R policy on the economy, accessibility and quality of life of the city, EURICUR report 2008-2, Rotterdam.
  • Mingardo, G., van den Berg, L. and van Haaren, J. (2008) Transport, Environment and Economy at urban level: the need for decoupling – A comparative study of four European cities: Rotterdam, London, Goteborg and Hamburg, EURICUR report 2008-4, Rotterdam.
  • Van den Berg, L. and Mingardo, G. (2008) Vervoer over water in Rotterdam – Een verkenning van voorwaarden voor een succesvolle ontwikkeling van een OV-water network, in: EBDR (2008), Snel Weg over de Maas – Personenvervoer over water in de Rotterdamse Regio, Rotterdam, 2008.

  • Mingardo, G. (2013) San Francisco pionier in gebruik parkeersensoren voor straat-parkeren, in Parkeer24, september 2013.
  • Mingardo, G. (2013) Voorkomen is beter dan genezen, in Parkeer24, januari 2013.
  • Mingardo, G. (2012) Wat kost (de miscommunicatie over) parkeren?, in Vexpansie, september 2012.
  • D. van der Steen en G. Mingardo (2010) Van parkeernormen per gebouw naar parkeernormen per gebied?, in Real Estate Magazine, mei 2011.
  • Mingardo G. en van Wee B., Mobiliteitsmanagement en wetenschap, in MobiliteitsManagementMagazine, september 2010.
  • Mingardo G, P+R alleen effectief bij zorgvuldige opzet, in Vexpansie, december 2009.
  • Mingardo, G., Mouter, N. en Talens, H. (2009) No parking, still business, in Verkeerskunde, Nr. 4, juni 2009.
  • Van Meerkerk, J., Mingardo, G. en Bosch, N. (2008) Parkeren heft weinig invloed op winkelomzet, Vexpansie, Vol. 2, september 2008.
  • Mingardo, G. en Warnar, R. (2008), Parkeren als schakel voor mobiliteit en leefbaarheid, Verkeer in beeld, februari 2008.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen