Alles gezamenlijk. Over de vroeg-christelijke economie

Lateral interior facade of the church lit by natural light

Waar leefden Jezus en zijn leerlingen van? Hoe financierden de apostel Paulus en zijn metgezellen hun zendingsactiviteiten? Werden de predikers van de eerste christelijke generaties betaald? Welke vormen nam de materiële solidariteit van de eerste christengemeenschappen aan?

Dit is het thema van het online symposium met dr. Jonathan Cornillon, georganiseerd door de Universiteit van Tilburg. Hij is verbonden aan de Universiteit de Sorbonne (Paris IV) en schreef, Tout en commun ? La vie économique de Jésus et des premières générations chrétiennes (Cerf Patrimoines, 2020). De voertaal van het symposium is Engels.

Na een inleiding door dr. Jonathan Cornillon zullen prof. dr. Bart Koet (hoogleraar Nieuwe Testament en Vroegchristelijke letterkunde) en prof. dr. Paul van Geest (hoogleraar kerkgeschiedenis en Augustinuskenner) een reactie geven.

Het economische leven van de eerste christengemeenschappen, vanaf de prediking van Jezus tot het einde van de derde eeuw was diep verbonden met een ethische en solidaire benadering van armoede.
Neemt niet weg dat er, reeds vanaf de prediking van Jezus, sprake was van een ambitieuze financiering van de verkondiging en het kerkelijk leven. Het streven was om de middelen efficiënt in te zetten, ook al was er misbruik of een gebrek aan financieel inzicht. Belangrijk was en bleef het ideaal dat eigendom niet alleen maar privébezit was maar altijd ook gemeenschappelijk bezit. De herinnering aan de prediking van Jezus en aan de praktijk van de eerste gemeenschap te Jeruzalem, gaf christenen een ambitieuze moraal om in de praktijk te brengen.

15.00 uur        Welkom en inleiding door prof. dr. Bart Koet
15.10 uur        Inleiding door dr. Jonathan Cornillon
15.40 uur        Reactie door prof. dr. Bart Koet
15.55 uur        Reactie door prof. dr. Paul van Geest
16.10 uur        Gelegenheid tot vragen en gesprek
16.30 uur        Sluiting

Praktische informatie
De voertaal is Engels. Vragen kunnen in het Nederlands gesteld worden via de chatfunctie van zoom.

Wanneer:  15 oktober 2021, 15.00-16.30 uur
Locatie:     per Zoom