Gezamenlijke oratie Paul van Geest & Lans Bovenberg

Lateral interior facade of the church lit by natural light
Paul van Geest

Op 1 november 2019 om 16:00 uur zullen prof dr. Lans Bovenberg en Prof.dr. Paul van Geest gezamenlijk hun oratie uitspreken in het auditorium van de Erasmus Universiteit. De titel van de oratie van Bovenberg luidt: 'Where is the love' en die van Van Geest 'In caritate radicati et fundati (Ef. 3:17) - in liefde geworteld en gegrondvest'. Op 29 oktober gaven zij een dubbelinterview in Trouw, dat hier te lezen is.

Met het gezamenlijk uitspreken van hun oratie willen beide hoogleraren benadrukken dat zij het interdisciplinaire onderzoek in hun respectievelijke vakken willen bevorderen. Economen dagen theologen uit om in hun vragen naar zingeving de economische realiteit explicieter te betrekken. Theologen doen suggesties aan economen om hun model van de homo economicus, die slechts rationeel is en vanuit eigenbelang handelt, te verbreden. Dit kan door de mens  behalve als economisch meer als relationeel wezen te beschouwen, die niet altijd rationeel is maar groeit door liefgehad te worden en door lief te hebben.

In 2018 zijn prof dr. Lans Bovenberg en Prof.dr. Paul van Geest, beiden hoogleraar aan Tilburg University benoemd tot parttime hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hun leerstoelen zijn mogelijk gemaakt door de Erasmus Holding, de Erasmus School of Philosophy en de Erasmus School of Economics.

Met het instellen van de leerstoelen wil de EUR een bijdrage te leveren aan interdisciplinair onderzoek en onderwijs tussen filosofie, economie en theologie. Daarmee sluit zij aan op belangrijke ontwikkelingen binnen het economisch denken en verwacht hiermee zowel het onderwijsaanbod van de filosofische als de economische opleidingen te verrijken.

Zij houden hun dubbeloratie op 1 november om 16.00 precies in het auditorium van de EUR. Burgemeester Oudlaan 50, Rotterdam.

Een bewerking van hun oratie is te lezen in het Reformatorisch Dagblad.

prof. dr. Paul van Geest
prof. dr. Lans Bovenberg