Horen economie en hebzucht bij elkaar?

Lateral interior facade of the church lit by natural light
Calatrava’s Samuel Beckett Bridge

Is de economie het resultaat van hebzucht? Deze stelling wordt betwist door Ard Jan Biemond en Joost Hengstmengel. Zij betogen dat de economie een onderdeel is van het leven, en dat het een keuze is om deze op hebzucht te baseren - het staat ons vrij om de economie naar andere, betere maatstaven in te richten.

Al in de tijd van Adam Smith kwam de nadruk van de economie te liggen op het welvarend maken van alle landen en klassen. Zijns inziens kon er „nooit sprake zijn van een bloeiende, gelukkige samenleving wanneer het overgrote deel van de leden van die samenleving in armoede en ellende moet leven.” De focus op financiële waardecreatie, winstmaximalisatie en niet te vergeten aandeelhouderswaarde is juist een tamelijk recente uitvinding van de jaren 60 en 70, die bovendien alweer op haar retour is. De onjuiste focus in de economische wetenschap kon alleen ontstaan omdat het centrale doel, het oplossen van armoede, destijds in het Westen min of meer bereikt was.

Het punt waar het om draait, is dat de economische wetenschap een middel is, dat zowel op een goede als op een verkeerde manier kan worden ingezet. Daarbij spelen de aannames waarop theorieën en beleid worden gebaseerd een belangrijke rol.

Promovendus
Ard Jan Biemond MSc