Jan Peter Balkenende krijgt eretitel minister van Staat

Jan Peter Balkenende

Op 14 oktober 2022 is Jan Peter Balkenende bij koninklijk besluit benoemd tot minister van Staat. Sinds december 2010 is Balkenende hoogleraar Governance, Institutions and Internationalisation aan Erasmus School of Economics en Erasmus School of Law. Balkenende was minister-president van Nederland tussen 2002 en 2010. In de voorafgaande vier jaren was hij voorzitter van de Tweede Kamerfractie van het CDA.

Harriƫt Schelhaas, decaan van Erasmus School of Law, en Patrick Groenen, decaan van Erasmus School of Economics, zijn blij verrast en feliciteren hoogleraar Balkenende met deze eervolle benoeming.

Minister van Staat is een eretitel die in uitzonderlijke gevallen wordt toegekend aan politici of staatslieden. De titel wordt formeel verleend door de Koning. Ministers van Staat kunnen door de Koning worden geraadpleegd, bijvoorbeeld in ingewikkelde staatsrechtelijke zaken, met moreel gezag maar zonder formele bevoegdheid. De titel wordt gegeven op persoonlijke basis en voor het leven.

De huidige ministers van Staat zijn Hans van den Broek, Frits Korthals Altes, Herman Tjeenk Willink, Sybilla Dekker, Jaap de Hoop Scheffer, Winnie Sorgdrager en Piet Hein Donner.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53641 846.