Margrethe Verstager onderscheiden met de LutherRoos 2022

Rotterdam, 11 november 2022

Margrethe Verstager, eurocommissaris voor mededinging, ontving op vrijdag 11 november 2022 in de Hoflaankerk in Rotterdam de LutherRose 2022 voor haar ondernemersmoed en het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De Internationale Martin Luther Stiftung (IMLS) onderscheidde Margrethe Verstager tijdens de 15e Lutherconferentie. De voorzitter van deze stichting, Dr. Thomas A. Seidel, is verheugd dat met Margrethe Verstager “een indrukwekkende persoonlijkheid deze onderscheiding heeft ontvangen, iemand die zowel professioneel als privé de Reformatorische waarden van Maarten Luther belichaamt.”

Als Eurocommissaris voor Mededinging van de Europese Unie zet Verstager zich sinds 2014 in voor fiscale rechtvaardigheid en eerlijke marktvoorwaarden. Zij neemt daarbij moedige en heldere maatregelen om marktverstoringen tegen te gaan. Om de belangen van consumenten te beschermen, bestrijdt Vestager kartelvorming en monopolies, die schadelijk zijn voor de economie. Ze schuwt de confrontatie met grote, internationale technologieconcerns niet. Sinds 2019 is Vestager ook een van de uitvoerende Vicevoorzitters en Commissaris voor Digitale Zaken van de EU.

In haar aanvaardingsrede omschreef Margrethe Verstager haar motivatie voor haar werk als volgt: "Ons doel is ervoor te zorgen dat we onze dromen kunnen najagen met respect voor andere mensen. Dat ons beleid iedereen de kans geeft om bij te dragen aan onze samenleving en deze te verrijken. We willen vrouwen in hun streven naar ware gelijkheid ondersteunen. We ondersteunen een sociaal vangnet dat de kwetsbaarsten beschermt. Om ons allemaal het gevoel te geven deel uit te maken van onze sociale markteconomie, hebben we twee dingen nodig: een breed palet aan betaalbare keuzeopties. En eerlijkheid en vertrouwen in onze markten. Ik ben zeer vereerd om deze prijs te ontvangen. Het weerspiegelt het werk dat we doen."

Voor Peter Skov-Jakobsen, bisschop van Kopenhagen, was het "een grote eer" om in zijn lofrede “respect te kunnen betuigen aan iemand die haar leven volledig aan de politiek heeft gewijd". Hij wendde zich tot de Verstager en zei: "Je weet goed hoe een politicus met het hart moet luisteren om in het politieke debat actueel te zijn."

De voormalig premier van Nederland, prof. dr. Jan Peter Balkenende, hield een keynote speech over (Un)Freedom in Europe. Socio-economic observations. Tegenwoordig is Balkenende professor aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Balkenende betoogde in zijn keynote speech dat er een nieuwe golf van Europese integratie nodig is. Hij riep de Europese landen op om sterke economie te bouwen die gebaseerd is op moreel kapitalisme. Dat bestaat uit de inachtneming van de lange termijn, het dienen van alle belanghebbenden en niet alleen de aandeelhouders, en het zakendoen met minimale schade voor anderen. “Als er een continent is dat het verschil kan maken, is dat Europa.”

Eerder op de dag werd de Luther Conferentie geopend met een paneldiscussie. Onder andere prof. dr. Lans Bovenberg deed hieraan mee. De briefwisseling tussen de twee theologen Erasmus en Luther, die begon in 1519, vormde het startpunt voor de paneldiscussie in de stad van Erasmus, Rotterdam. Het onderwerp van de paneldiscussie was “Free Trade and Free Will. Erasmus, Luther and the economic issues of today".

CV

Margrethe Vestager, in 1968 geboren in Glostrup, Denemarken, studeerde economie in Kopenhagen en behaalde in 1993 een Master of Science. Daarna werkte ze twee jaar bij het Deense ministerie van Financiën en van 1995 tot 1997 bij het Deens Economisch Agentschap. In dezelfde periode (1993-1997) was Vestager partijleider van de sociaal-liberale partij Det Radikale Venstre, opgericht door haar overgrootvader. In haar hoedanigheid van minister van Onderwijs (1998-2001) was Vestager tot 2000 ook verantwoordelijk voor het Deense ministerie van Kerken. Toen Vestager in 2011 werd benoemd tot minister van Economie en Binnenlandse Zaken, bekleedde ze naast het partijvoorzitterschap van Det Radikale Venstre de functies van minister van Economische Zaken, minister van Binnenlandse Zaken en vice-premier. Ze nam ontslag uit haar politieke functies in Denemarken in 2014 toen ze haar functie als commissaris voor mededinging in Brussel op zich nam. Vestager groeide op in een Luthers gezin, als de oudste van vier kinderen.

De Internationale Martin Luther Stichting organiseerde de Luther Conferentie 2022 samen met het Erasmus Economics & Theology Institute, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam en REFORC (Reformation Research Consortium). Het evenement werd gesteund door de Duitse ambassade en de Duits-Nederlandse Handelskamer in Den Haag.

De foto's zijn gemaakt door Tam Koppelaar.