Prof. Lans Bovenberg gaat met emeritaat

Burgerschap en duurzaamheid in het economieonderwijs
Lateral interior facade of the church lit by natural light
Lans Bovenberg op podium

Lans Bovenberg geldt als een uitzonderlijk vernieuwende en gezaghebbende econoom. Na 33 jaar als hoogleraar gaat hij met emeritaat, al blijft hij bij EETI betrokken. Met het klimmen der jaren is Bovenberg milder geworden, zegt hij. "De economie van de toekomst draait om een nieuwe manier van samenwerken".

Waarom nu met pensioen? Prof. Bovenberg zegt: "Vandaag houd ik mijn afscheidsrede op 64-jarige leeftijd en dat terwijl ik altijd gepleit heb voor een hogere pensioenleeftijd. Hoe kan dat nu? Welnu, dit einde is een nieuw begin. Ik ga namelijk door met werken, maar dan als zelfstandige, om te kunnen blijven bijdragen aan mijn grote huidige missie: beter en vooral menswaardiger, economieonderwijs."

Hij pleit daarom voor integratie van burgerschapsonderwijs in de economie op het voortgezet onderwijs: "Er is veel verlegenheid rondom het burgerschapsonderwijs: Het heeft namelijk een moraliserend, belerend aureool. Maar ik heb goed nieuws voor u. Het economieonderwijs leent zich goed voor het aanleren van burgerschap. Daarvan profiteren zowel het burgerschapsonderwijs als het economieonderwijs. Beide worden tweebenig. Door zich ook op het economieonderwijs te oriënteren, wordt het burgerschapsonderwijs minder zweverig. Het wordt verankerd in een robuust wetenschappelijk, conceptueel en praktisch fundament. In plaats van gebaseerd te zijn op alleen goede wil en wensdenken, krijgt het burgerschapsonderwijs een empirisch houvast over hoe mensen zich feitelijk gedragen en wat ze daadwerkelijk waarderen. Jongeren hoeven niet gemanipuleerd te worden om burgerschap te omarmen, ze mogen er vrijwillig voor kiezen vanuit welbegrepen eigenbelang. De school maakt de keuzen niet voor de leerlingen maar biedt hen de keuzen wel."

Lees de interviews van verschillende media met prof. Lans Bovenberg via onderstaande link.

CV

Prof. dr. A. L. (Lans) Bovenberg studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Bovenberg promoveerde aan de University of California, Berkeley en werd vervolgens beleidsmedewerker bij het Internationaal Monetair Fonds in Washington DC. Daarna keerde hij terug naar Nederland en werkte bij het ministerie van Economische Zaken. Tussen 1990 en 2002 was hij als deeltijdhoogleraar verbonden aan de Erasmus Universiteit. Vanaf 1992 werkte bij ook aan Tilburg University waar hij in 1998 werd benoemd tot hoogleraar. Tussen 1995 en 1998 was hij onderdirecteur van het Centraal Planbureau. In 2003 won Bovenberg de Spinozapremie voor zijn onderzoek naar milieuheffingen. Met het prijzengeld richtte hij samen met Theo Nijman Netspar op, een kennisnetwerk op het terrein van pensioenen en vergrijzing.

Op 1 januari 2016 werd Lans Bovenberg in Tilburg benoemd op de F.J.D Goldschmeding-leerstoel gericht op de vernieuwing van het
economieonderwijs. Samen met de Goldschmeding Foundation en de Stichting Innovatie Economie Onderwijs (SIEO) zoekt hij naar manieren om economie in het middelbaar onderwijs te onderwijzen op basis van recente wetenschappelijke inzichten over het belang van samenwerken, vertrouwen en wederkerigheid.

Bovenberg publiceert op verschillende terreinen: openbare financiën, macro-economie en monetaire economie, pensioenen en vergrijzing, milieueconomie, institutionele en financiële economie, arbeidsmarkt, arbeid en zorg, gezondheidszorg, cultuur en economie, theologie en economie, sociale zekerheid alsmede privatisering en marktwerking.