TU Kampen en Erasmus Universiteit werken samen

Lateral interior facade of the church lit by natural light
Headquarters of the United Nations – Niemeyer, Le Corbusier, Harrison & Habramovitz – 1948

De Theologische Universiteit Kampen (TUK) gaat samenwerken met het Erasmus Economics and Theology Institute (EETI) in Rotterdam. Dr. Joost Hengstmengel zegt: ‘De scheiding tussen theologie en economie was een historische vergissing’.

De Theologische Universiteit Kampen gaat samenwerken met het Erasmus Economics and Theology Institute (EETI). De Erasmus Universiteit kent geen theologische faculteit maar wel een instituut dat zich richt op de verbinding tussen theologie en economie. ‘Achter economische keuzes gaan wereldbeelden en theologische overtuigingen schuil. Daarvoor is binnen de economische wetenschap veel te weinig aandacht geweest’, zegt prof.dr. Harry Commandeur van het EETI. De samenwerking is bedoeld om beide disciplines elkaar te laten verrijken.

‘Deze ontwikkeling past bij de verbreding van het profiel van de TU dat wij beogen’, zegt rector prof.dr. Roel Kuiper. ‘We hebben een belangrijke theologische traditie, die zich uitspreekt over tal van terreinen van het leven, ook dat van de economie’. In het kader van deze samenwerking leent het EETI dr. Joost Hengstmengel voor een dag in de week uit aan de TU.

Dr. Joost Hengstmengel is filosoof en econoom en zal onderzoek gaan doen naar het economisch denken van theologen als Abraham Kuyper en anderen binnen de neocalvinistische denktraditie. Hengstmengel: ‘Door economie en theologie weer op elkaar te betrekken wordt de ongelukkige scheiding die zich in het verleden heeft voltrokken weer ongedaan gemaakt. Het neocalvinistisch denken biedt een fris perspectief op hun onderlinge relatie’.

Aan het EETI zijn naast dr. Joost Hengstmengel, prof.dr. Lans Bovenberg, prof.dr. Paul van Geest en prof.dr. Kees van der Kooi verbonden.

Het is de bedoeling dat de samenwerking wordt uitgebreid en er meer onderzoek kan worden gedaan naar de relatie tussen theologie en economie. ‘Juist in onze tijd, nu er volop wordt gesproken over een noodzakelijke omslag in ons economisch denken, is het belangrijk een sterke bezinning te hebben vanuit Bijbel en theologie op de inrichting van onze samenleving’, aldus Roel Kuiper.

Algemeen secretaris van EETI: Ard Jan Biemond, 010-408 1017.