Skills Lab voor Commisarissen en Toezichthouders | Masterclass

Masterclass Skills Lab voor Commissarissen en Toezichthouders

Commissarissen vormen een bijzonder gremium binnen een organisatie. Ze gelden als het hoogste orgaan, kennen elkaar niet of nauwelijks en tegelijkertijd nemen ze heel belangrijke beslissingen voor de organisatie. Ga er maar aanstaan! Daarom is het zo belangrijk dat elke commissaris, naast relevante expertise en ervaring, beschikt over skills om het eigen functioneren en dat van het hele team effectief te maken. Zoals goed luisteren en op het juiste moment de goede vragen stellen. Benieuwd hoe jij als commissaris of toezichthouder deze skills kunt ontwikkelen? Welkom bij ons Skills Lab!

Masterclass Skills Lab voor Commissarissen en Toezichthouders

Waarom deze Masterclass?

Voor veel mensen is het eenvoudiger om de oorzaak van iets dat niet lekker loopt, buiten zichzelf te zoeken. Van een commissaris of toezichthouder mag je verwachten dat die zich ook bewust is van diens eigen bias, triggers en voorkeuren. Maar hoe zit dat in de praktijk? Op welke manier zet jij jouw zelfkennis, reflectievermogen en empathie in om een medecommissaris aan te spreken op diens functioneren? En hoe ga jij om met bepaalde onderbuikgevoelens? In de vertrouwde en besloten setting van ons Skills Lab gaan we op zoek naar antwoorden op deze en andere vragen. Zodat jij na het volgen van de Masterclass Skills Lab voor Commissarissen en Toezichthouders:

• een scherp(er) inzicht hebt in gedragsanalysemodellen en hier ook veel mee geoefend hebt
  • beschikt over tools om je eigen communicatie-valkuilen te hanteren
  • de kunst van het goede vragen stellen hebt verfijnd
  • kunt omgaan met weerstand en het ‘niet-pluis’-gevoel goed in kunt zetten
  • ervaren bent in het geven van feedback en een rol pakt die past bij de organisatie

De belangrijkste informatie van deze Masterclass op een rij

Investering
Voor het totaalpakket van deze Masterclass bedragen de kosten € 3.450,-. Over dit bedrag is geen btw verschuldigd; overnachtingen zijn inbegrepen.

Locatie
Een conferentieoord centraal in het land zal de locatie zijn waar de Masterclass Skills Lab voor Commissarissen en Toeichthouders plaatsvindt. Exacte locatie communiceren wij nader.

Groepsgrootte en voertaal
De Masterclass Skills Lab voor Commissarissen en Toezichthouders van Erasmus Governance Institute (EGI) onderscheidt zich door de unieke combinatie van academisch niveau en actieve participatie van de deelnemers in groepen van maximaal 12 deelnemers. Doordat wij de groepen relatief klein houden, is de persoonlijke aandacht en de interactie tussen de deelnemers optimaal. De voertaal gedurende de Masterclass is Nederlands.

Het programma van de Masterclass start met een diner op locatie op een woensdagavond en duurt tot en met de lunch op vrijdag. Tijdens de bijeenkomst gebruiken we casuïstiek om te oefenen zodat jij je belangrijke vaardigheden eigen kunt maken. We zetten hierbij ook een trainingsacteur in. Na deelname aan deze Masterclass:

• heb jij meer inzicht in je eigen communicatie-valkuilen
  • heb je de kunst van het goede vragen stellen verfijnd
  • kun je omgaan met weerstand en weet je het ‘niet-pluis’-gevoel goed in te zetten
  • heb je meer ervaring met het geven van de juiste feedback
  • ben jij je bewust van de rolopvatting die passend is bij de organisatie

De Masterclass Skills Lab voor Commissarissen en Toezichthouders vindt plaatst op 4, 5 en 6 december 2024. Van tevoren vragen we je om kennis te nemen van de gehanteerde theoretische concepten door het bestuderen van literatuur en het bekijken van enkele digitale colleges.

Deze masterclass sluit zeer goed aan op ons Programma voor Nieuwe Commissarissen en Toezichthouders en het Programma voor (ervaren) Commissarissen en Toezichthouders. De Masterclass Skills Lab voor Commissarissen en Toezichthouders brengt inzicht, verdieping en verfijning en is bedoeld voor ervaren en beginnende commissarissen en toezichthouders uit zowel de private als publieke sector. Voorafgaande deelname aan één van de Programma’s is geen vereiste. Voor beginnende commissarissen is het hebben gevolgd van een governance opleiding (aan de Erasmus of elders) wenselijk.

Dagvoorzitter van het Skills Lab is drs. Liesbeth Marchesini-Franso. Zij is ervaren consultant, bestuurder en toezichthouder in de volkshuisvesting. Naast een trainingsacteur zullen er ook andere ervaren trainers op specifieke onderdelen worden ingezet.

De docenten en (gast)sprekers bekleden vooraanstaande posities in de wetenschap, het bedrijfsleven en not-for-profitorganisaties en zijn allemaal deskundigen in hun vakgebied.

Programmaleiding is in handen van mr. Liesbeth van Laak (Directeur Erasmus Governance Institute). De coördinatie wordt verzorgd door Marina de Bruijn en Leonie Giezeman (Program Coordinators).

Wanneer u de Masterclass succesvol heeft afgerond, ontvangt u een certificaat van de het Erasmus Governance Institute, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor leden van de NBA kwalificeert deelname aan dit programma voor het PE-portfolio. Voor leden van de NBA kwalificeert deelname aan het programma voor het PE-portfolio.

Leonie Giezeman en Marina de Bruijn

Program Coordinators

E-mailadres
egi.com@ese.eur.nl
Telefoonnummer
010 - 408 23 88 / 010 - 408 26 81
Burgemeester Oudlaan 50 | Van der Goot Building, Kamer M5-08
3062 PA
Rotterdam

Up-to-date blijven als Commissaris/Toezichthouder? Bekijk onze Masterclasses!

Kunstmatige Intelligentie voor Commissarissen en Toezichthouders

Diverse grafieken met data

Financieel Management voor Commissarissen en Toezichthouders

Glas met muntstukken waaruit een klein plantje groeit