Think - Pair - Share

An English translation of this activity will be added within 2 weeks.

Think-Pair-Share is een handige werkvorm om studenten in drie eenvoudige stappen actief de lesstof te laten verwerken. Nadat studenten individueel over een vraag, stelling of casus hebben nagedacht (Think), bespreken zij hun ideëen met een andere student (Pair) en delen hun gezamenlijke input uiteindelijk plenair (Share). Je kunt deze werkvorm voor tal van opdrachten of vragen inzetten. Er zijn verschillende tips en trics die zorgen dat zoveel mogelijk studenten deelnemen.

Activity goal
Activate prior knowledge |
Assess |
Exchange knowledge |
Get to know each other |
Recap / Summarize
When
In class |
Post class
Where
Offline |
Online
Duration
< 30 minutes
Group size
Small |
Medium |
Large
Materials

Zoom, Teams, Padlet, Mentimeter

Stap 1

Leg een vraag, stelling of casus voor aan de studenten.

Stap 2

Think: Geef de student genoeg bedenktijd om voor zichzelf een antwoord te formuleren.

Stap 3

Pair: Laat de studenten in duo's hun antwoorden bespreken.

Stap 4

Share: Laat de duo's hun antwoorden plenair delen. Dit kan bijvoorbeeld via een online tool, door elk duo één voor één aan het woord te laten of door willekeurig beurten te geven. Laat studenten ook op elkaar reageren.

  • Variant 1

    Je kunt de tweetalgesprekken op verschillende manieren inzetten in je onderwijs. Bijvoorbeeld om een toepassing te bedenken bij de inhoud, een vraag te beantwoorden of samen te vatten wat er in het voorgaande college aan bod is geweest.

    Variant 2

    Je kunt de duo's ook laten rouleren als je veel onderwerpen hebt of complexe inhoud wilt laten bespreken. Dan wordt de werkvorm langer in tijd.

    Variant 3

    Het werken in duo's kan ook goed online (in breakout rooms) of in hybride vorm (een off- en online duo). 'Delen' kun je online faciliteren door gebruik te maken van Mentimeter (Word Cloud of Open Ended). Je kunt studenten ook vragen om hun input in de chat van Zoom of MS Teams te verwerken.

  • Consider the tools and materials mentioned here as suggestions. In many cases it’s possible to use alternative tools. Please turn to the Learning & Innovation team of your faculty (EUR or EMC) first to see which online and offline tools are available and how to apply them.

    Offline: Studenten kunnen ook samen een presentatievel invullen als samenvatting/bespreking. Dit kunnen ze dan plenair delen.

    Online: Je kunt de studenten in breakoutrooms zetten tijdens de "pair" ronde.  Studenten kunnen ook een online tool gebruiken zoals Padlet.