Think - Pair - Share

Think-Pair-Share is een handige werkvorm om studenten in drie eenvoudige stappen actief de lesstof te laten verwerken. Nadat studenten individueel over een vraag, stelling of casus hebben nagedacht (Think), bespreken zij hun ideëen met een andere student (Pair) en delen hun gezamenlijke input uiteindelijk plenair (Share). Je kunt deze werkvorm voor tal van opdrachten of vragen inzetten. 

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis |
Assess |
Kennis uitwisselen |
Kennismaken met elkaar |
Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment |
Na het lesmoment
Waar
Offline |
Online
Duur
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small |
Medium |
Large
Materialen

Zoom, Teams, Padlet, Mentimeter

Stap 1

Leg een vraag, stelling of casus voor aan de studenten.

Stap 2

Think: Geef de studenten genoeg bedenktijd om voor zichzelf een antwoord te formuleren.

Stap 3

Pair: Laat de studenten in duo's hun antwoorden bespreken.

Stap 4

Share: Laat de duo's hun antwoorden plenair delen. Dit kan bijvoorbeeld via een online tool, door elk duo één voor één aan het woord te laten of door willekeurig beurten te geven. Laat studenten ook op elkaar reageren.

  • Variant 1

    Je kunt de tweetalgesprekken op verschillende manieren inzetten in je onderwijs. Bijvoorbeeld door een toepassing te bedenken bij de inhoud, een vraag te beantwoorden of samen te vatten wat er in het voorgaande college aan bod is geweest.

    Variant 2

    Je kunt de duo's ook laten rouleren als je veel onderwerpen hebt of complexe inhoud wilt laten bespreken. Dan zal de werkvorm wel meer tijd in beslag nemen.

    Variant 3

    Het werken in duo's kan prima online (in breakout rooms) of in hybride vorm (een off- en online duo). 'Delen' kun je online faciliteren door gebruik te maken van Mentimeter (Word Cloud of Open Ended). Je kunt studenten ook vragen om hun input in de chat van Zoom of MS Teams te verwerken.

  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

    Offline

    Studenten kunnen samen een presentatievel invullen als samenvatting/bespreking. Dit kunnen ze dan plenair delen.

    Online

    Je kunt de studenten in breakoutrooms zetten in Zoom of MS Teams tijdens de "pair" ronde. Studenten kunnen ook een online tool gebruiken zoals Padlet.