Actualiteitencollege: Actuele Begroting & Beleidsagenda VWS

donderdag 29 sep 2022, 14:00 - 16:30
Cursus
Gesproken taal
Meld je aan Voeg toe aan agenda

Als onderdeel van het postacademische onderwijs start Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) met een reeks van vier kleinschalige verdiepende bijeenkomsten rondom actuele onderwerpen in de gezondheidszorg. Tijdens elke bijeenkomst geven experts van ESHPM, vanuit een multidisciplinair perspectief, uitleg en duiding bij een actueel beleidsthema. Deelnemers kunnen ervoor kiezen om de gehele reeks van vier colleges te volgen of zich per bijeenkomst aan te melden.

De bijeenkomsten zijn Nederlandstalig en vinden één keer per kwartaal op een donderdag van 14:00 tot 16:30 uur plaats op Campus Woudestein van Erasmus Universiteit in Rotterdam. Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een (netwerk)borrel.

Tijdens de eerste bijeenkomst op 29 september 2022 zullen prof.dr. Marco Varkevisser en dr. Bram Wouterse de cijfers van dan één week eerder op Prinsjesdag gepresenteerde VWS-begroting van duiding en context voorzien. Om te kunnen inspelen op de actualiteit zijn de onderwerpen voor de overige bijeenkomsten nog niet vastgesteld. Deze zullen telkens uiterlijk vier weken van tevoren bekend worden gemaakt.

Actuele Begroting & Beleidsagenda VWS

Met 93 miljard aan uitgaven is de zorg een van de grootste posten op de rijksbegroting. In dit actualiteitencollege nemen prof.dr. Marco Varkevisser en dr. Bram Wouterse u mee door de nieuwe Miljoenennota.

Hoe lees je zo’n begroting eigenlijk en welke ontwikkelingen zijn van belang voor u als bestuurder, manager, beleidsmaker, inkoper of adviseur in de zorg? Waar gaat al dat geld in de zorg naartoe? Liggen de kabinetsplannen nog op schema en waar zitten de belangrijkste financiële mee- en tegenvallers? Hoe kunnen de uitgaven op de lange termijn in de hand worden gehouden? De docenten hebben uitgebreide ervaring in zowel beleidsonderzoek en beleidsadvies. In deze interactieve bijeenkomst lichten ze toe hoe de zorgbegroting tot stand komt en hoe je de kabinetsplannen kunt beoordelen in het licht van de houdbaarheid op korte en lange termijn. Zij zullen daarbij uitgebreid ingaan op de actuele ontwikkelingen en het meest relevante nieuws uit de nieuwe zorgbegroting.

Zowel prof.dr. Marco Varkevisser als dr. Bram Wouterse hebben eerder gepubliceerd over het onderwerp:

Voor meer informatie over alle Actualiteitencolleges kunt u deze webpagina bezoeken.