Laprélezing 2021: Opladen en ontzorgen

donderdag 1 apr 2021, 15:00 - 16:30
Gesproken taal

Meld je aan Voeg toe aan agenda
Lapre - De koning en zijn nar
De koning en zijn nar

Op donderdag 1 april vindt de tweede Laprélezing plaats. Dit jaar in de vorm van een inspirerende online talkshow onder leiding van Pauline Meurs met als thema 'Opladen en ontzorgen'.

De afgelopen maanden zijn we flink op de proef gesteld: een oefening in geduld, doorzettingsvermogen en flexibiliteit. Hoe kunnen we beter leren omgaan met alle nieuwe onzekerheden waar we mee geconfronteerd worden?

Veerkracht en mentale fitheid lijken de magische woorden. De ene persoon vindt makkelijker zijn weg in het bereiken van deze fitheid dan de andere. Maar er is veel meer aan de hand: ingesleten routines, en institutionele structuren en praktijken zijn weerbarstig. Ongelijkheid in gezondheid is eerder groter dan kleiner geworden. Meer aandacht besteden aan gezondheid wordt met de mond beleden. Dit blijkt in de praktijk nog vaak een uitdaging en dat terwijl we weten dat juist daar de sleutel ligt!

Werken aan gezondheid is een voorwaarde om te kunnen opladen en ontzorgen. Essentieel om goed te kunnen leven, met elkaar.

Tijdens de Laprélezing gaan we hierover in gesprek met prof.dr. Semiha Denktaş, hoogleraar gezondheidspsychologie, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Erasmus Universiteit. Daarnaast met drs. Kees Kraaijeveld, psycholoog en directeur van De Argumentenfabriek en promovendi die hun onderzoeken presenteren. Een afwisselend programma gevuld met gesprekken, muziek en dans.

Erasmus Centrum voor Zorgbestuur en Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) verzorgen een programma met inhoud en verstrooiing: een moment om op te laden en ontzorgd te worden. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

In 2019 vond de eerste Laprélezing plaats,‘met als doel kennis over het specifieke van besturen in de zorg te verbinden met de praktijk, verschillende generaties met elkaar in contact te brengen en betekenisvolle parallellen te trekken met kunst’, aldus medeoprichter Ruud Lapré. ‘Kennis van de sector is onontbeerlijk om een goede bestuurder te kunnen zijn.’ Prof. dr. Ernst Kuipers, bestuursvoorzitter van het Erasmus MC, sprak de Laprélezing uit met als titel: ‘Feste op het Zorgtoneel: hoe toekomstbestendig is de huidige ziekenhuiszorg?’. Van een historische weergave van medische zorg tot professionele autonomie en het belang van netwerkzorg. Een bijzondere ontmoeting, omlijst door kunst uit Het Dolhuys en muzikale intermezzo’s van Nuevo Nocturna, waarbij visie op (toekomstige) zorg, wetenschappelijk onderzoek en kunst samensmolten.

Erasmus Centrum voor Zorgbestuur organiseert samen met Erasmus School of Health Policy & Management tweejaarlijkse lezingen over het specifieke van besturen in de zorg. Dit wordt mogelijk gemaakt door Ruud en Marga Lapré. Klik hier voor een terugblik naar de lezing van 2019, met prof.dr. Ernst Kuipers.