Drie van de elf projecten voor ESHPM in Safety II call van ZonMw

Een stethoscoop, medisch mondkapje en hartjes

Goed nieuws! Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) heeft maar liefst drie van de elf projecten in het ZonMw Safety II programma gehonoreerd gekregen.

Safety II is een nieuwe benadering in het onderzoek naar patiëntveiligheid, die zich richt op de veerkracht van zorgteams en -organisaties. In Safety II ligt de focus niet alleen op leren van wat fout gaat, bijvoorbeeld in incidenten, maar ook op leren van wat er dagelijks goed gaat.

Verantwoordingsprocessen in ziekenhuizen

Het project van dr. Jan-Willem Weenink en prof.dr. Roland Bal, van de onderzoeksgroep Health Care Governance, richt zich met name op verantwoordingsprocessen in ziekenhuizen. Waar teams ‘ruimte voor veerkracht’ moeten krijgen; volgens de Safety II benadering is de verticale verantwoording in ziekenhuizen veelal nog klassiek georganiseerd. Teams verantwoorden zich momenteel op basis van richtlijnen en indicatoren die nu juist geen ruimte laten voor gesitueerd handelen. In dit project werken we samen met het Elizabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ), het Amphia Ziekenhuis en het Leidsch Universitair Medisch Centrum om verticale verantwoording anders in te richten en horizontale verantwoording te versterken.

De rol van verpleegkundigen

De onderzoeksgroep Health Services Management & Organisation participeert in twee projecten. Het eerste project, met VERVE, geleid door dr. Catharina van Oostveen en dr. Anne Marie Weggelaar-Jansen, gaat over de rol van verpleegkundigen in het vergroten en borgen van de patiëntveiligheid. Met dit onderzoek leren wij door positieve voorbeelden te analyseren samen met verpleegkundigen van Treant, Spaarne Gasthuis, Radboud Universitair Medisch Centrum hoe zij verpleegkundig leiderschap inzetten om de kwaliteit en veiligheid te garanderen en wat er wel en niet werkt en waarom.

Overplaatsing van kwetsbare kinderen

Het tweede project, Safe Transfer, hebben dr. Martina Buljac en prof.dr.ir. Kees Ahaus samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) en Pluut & Partners gehonoreerd gekregen. Safe Transfer richt zich op de overplaatsing van kwetsbare kinderen van de Neonatale Intensive Care Unit (NICU) in het UMCU naar een tweedelijns ziekenhuis (ETZ, St. Antonius, Deventer). Dit project onderzoekt welke aspecten essentieel zijn voor een veilige, maar ook tijdige overplaatsing en hoe deze leiden tot een proactieve, wendbare en lerende organisatie. Tijdige en gestroomlijnde overplaatsing van patiënten die geen IC-zorg meer nodig hebben is van groot belang vanwege een landelijk tekort aan IC-verpleegkundigen en het aantal IC-bedden.

Dr. Anne Marie Weggelaar-Jansen