
Full Professor Erasmus School of Health Policy & Management Health Services Management & Organisation (HSMO)
- Location
- Burg. Oudlaan 50, Rotterdam
- Room
- J6-43
- Telephone
- 0104081675
- ahaus@eshpm.eur.nl
More information
‹ Back to overview
Profile
- D. Cattel, F. Eijkenaar, C.T.B. Ahaus & M. Van de Laar (2021). Bundelbekostiging in de zorg mogelijk ondanks belemmeringen. Economisch-Statistische Berichten, 106 (4794), 86-89.
- N.M.H. Kromme, C.T.B. Ahaus, R.O.B. Gans & H.B.M. Van de Wiel (2020). Samen veranderen is samen leren. KWALON. Tijdschrift voor Kwalitatief Onderzoek in Nederland, 25 (3), 15-28.
- C.T.B. Ahaus (2018). Valkuilen op de weg naar waardegedreven zorg. KiZ.
- C.T.B. Ahaus (2018). Essenties van waardegedreven zorg. KiZ.
- C.T.B. Ahaus (2015). Waar gaat het met de kwaliteitsbeweging heen? Trends, reflecties en nieuwe richtingen. Sigma, 6-10.
- C.T.B. Ahaus & F. Schurink (2015). Trends in het Kwaliteitsdenken in de zorg, een analyse van literatuur over kwaliteit en veiligheid. KiZ, 4-9.
- O.P. Roemeling, C.T.B. Ahaus & J. Slomp (2013). Verbeterborden bekeken, Gebruik van het verbeterbord, theorie en praktijk. KiZ, 12-17.
- H.J. Doeleman, R. Hellebosch, S. Ten Have & C.T.B. Ahaus (2013). A3-methodiek: effectief leiderschap geïntegreerd in de beleids- en beheerscyclus van gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW’s). Vlaams Tijdschrift voor Overheidsmanagement, 6 (3), 27-46.
- A.G. Van Gemert, C.T.B. Ahaus, A.W. De Kleine, H.S. Franke, C.B.M. Kaagman & C.H.E. Kuijlen (2012). Bevorderende factoren voor ketenontwikkeling in de spoedzorg. KiZ, 10-15.
- N.M.H. Kromme, C.T.B. Ahaus & E. Heineman (2011). Clinical Governance en het streven naar excellentie. KiZ, 10-14.
- M.M.N. Minkman, C.T.B. Ahaus & R. Huijsman (2010). Het Ontwikkelingsmodel voor Ketenzorg, Ketenkennis gebundeld in een generiek toepasbaar kwaliteitsmodel. M en O, 64 (5), 26-43.
- C.T.B. Ahaus, A. Van Mourik, K. Van den Berg & K. Birkhoff (2009). Betrouwbaarheid van kwaliteitsinformatie in de zorg. KiZ, 4-7.
- C.T.B. Ahaus (2008). Kwaliteitssystemen in zorginstellingen: ervaringen, werkzaamheid, ontwikkelingen en paradigma’s. ZM Magazine, 8-11.
- C.T.B. Ahaus (2008). De waarde van certificatie en accreditatie. Kern van het debat en nieuwe wegen. KiZ, 4-7.
- C.T.B. Ahaus (2008). Vertrouwen in patiëntveiligheid. Synaps, 6-7.
- C.T.B. Ahaus (2007). Inzicht in complexiteit en vervlechting. Synaps, 23-25.
- M.M.N. Minkman & C.T.B. Ahaus (2007). Ketenkwaliteit, de organisatiegrens voorbij. Kwaliteit in beeld, 16-18.
- C.T.B. Ahaus (2006). Het belang van evidence-based kwaliteitsmanagement. Synaps, 29-32.
- C.T.B. Ahaus (2005). De TVB-sessie: verankering van prestatie-indicatoren. Management tools, 8-52.
- H. Van de Water, C.T.B. Ahaus & A.R. Timmermans (2005). De Balanced Scorecard bij strategie¬ontwikkeling en implementatie met behulp van het Analytic Hierarchy Process. MAB, 79 (10), 502-511. doi: 10.5117/mab.79.11808
- J.J. Vos & C.T.B. Ahaus (2002). Balans in strategie, Prestatiesturing met de Balanced Scorecard in de gezondheidszorg. ZM Magazine, 7-11.
- C.T.B. Ahaus & M. Kriens (1992). Prestatie-indicatoren en management by objectives. Bedrijfskunde, 387-400.
- C.T.B. Ahaus & E. Piëst (1987). Processen van strategievorming : een vergelijking van twee prak¬tijkgevallen. Bedrijfskunde, 278-285.
- C.T.B. Ahaus (1986). Strategie-bepalingen in een KMO: een eenvoudige aanpak. Tijdschrift Financieel Management, 76-83.
- C.T.B. Ahaus & U.G. Bijlsma (1986). Maatwerk op maat organiseren. Bedrijfskundige.
- C.T.B. Ahaus & H. Van de Water (1986). Denken over kwaliteitsborging. Sigma, 3-8.
- C.T.B. Ahaus & A. Kastelein (1986). Ontwikkelingen in de contingency-benadering: enkele kritische kanttekeningen (2). Bedrijfskunde, 87-90.
- C.T.B. Ahaus & A. Kastelein (1985). Ontwikkelingen in de contingency-benadering: enkele kritische kanttekeningen (1). Bedrijfskunde, 397-403.
- L. Van Huizen, P.U. Dijkstra, P. Hemmer, B. Etten, C. Buis, L. Olsder, F. van Vilsteren, C.T.B. Ahaus & J.L.N. Roodenburg (2021). Reorganizing the Multidisciplinary Team Meetings in a Tertiary Centre for Gastro-Intestinal Oncology Adds Value to the Internal and Regional Care Pathways. A Mixed Method Evaluation. International Journal of Integrated Care, 21 (1), 1-15. doi: 10.5334/ijic.5526 [go to publisher's site]
- G. Steinmann, D.M.J. Delnoij, H.M. van de Bovenkamp, R. Groote & C.T.B. Ahaus (2021). Expert consensus on moving towards a value-based healthcare system in the Netherlands: a Delphi study. BMJ Open, 11:e043367. doi: 10.1136/bmjopen-2020-043367
- L. Hut-Mossel, C.T.B. Ahaus, G.A. Welker & R. Gans (2021). Understanding how and why audits work in improving the quality of hospital care: a systematic realist review. PLoS One (online), 16 (3), 1-25. doi: 10.1371/journal.pone.0248677
- P.W. Hulter, B. Pluut, C. Leenen-Brinkhuis, M. de Mul, C.T.B. Ahaus & J.W.M. Weggelaar - Jansen (2020). Adopting Patient Portals in Hospitals: Qualitative Study. Journal of Medical Internet Research, 22 (5), e16921. doi: 10.2196/16921
- B. Noort, C.T.B. Ahaus, T. Van der Vaart, N. Chambers & R. Sheaff (2020). How healthcare systems shape a purchaser’s strategies and actions when managing chronic care. Health Policy, 124 (6), 628-638. doi: 10.1016/j.healthpol.2020.03.009
- J.P.R. Thomassen, M.C. Leliveld, C.T.B. Ahaus & S. Van de Walle (2020). Prosocial Compensation Following a Service Failure: Fulfilling an Organization's Ethical and Philanthropic Responsibilities. Journal of Business Ethics, 162 (1), 123-147. doi: 10.1007/s10551-018-3992-1.
- A. Bijl, C.T.B. Ahaus, G. Ruël, P. Gemmel & B. Meijboom (2019). Role of lean leadership in the lean maturity-second-order problem solving relationship: a mixed methods study. BMJ Open, 9 (6), 1-7. doi: 10.1136/bmjopen-2018-026737
- L. van Huizen, P.U. Dijkstra, G. Halmos, J.G.B. van den Hoek, K.T. van der Laan, O.B. Wijers, C.T.B. Ahaus, J.G.A.M. De Visscher & J.L.N. Roodenburg (2019). Does multidisciplinary videoc a head and neck cancer centre and its partner hospital add value to their patient care and decision making? A mixed method evaluation. BMJ Open, 9 (11), 1-12. doi: 10.1136/bmjopen-2018-028609
- O. Roemeling, C.T.B. Ahaus, F. van Zanten, M.J. Land & P. Wennekes (2019). How improving access times had unforeseen consequences: a case study in a Dutch hospital. BMJ Open, 9 (9), 1-9. doi: 10.1136/bmjopen-2019-031244
- H. Renkema, C.T.B. Ahaus, H. Broekhuis & M. Tims (2019). Triggers of defensive medical behaviours: a cross-sectional study among physicians in the Netherlands. BMJ Open, 9 (6), 1-11. doi: 10.1136/bmjopen-2018-025108
- R. van der Burg, C.T.B. Ahaus, H. Wortmann & G. Huitema (2019). Investigating the on-demand service characteristics: an empirical study. Journal of Service Management, 30 (6), 739-765. doi: 10.1108/JOSM-01-2019-0025
- L. Van Huizen, P.U. Dijkstra, B.F.A.M. Van der Laan, H. Reintsema, C.T.B. Ahaus, H.P. Bijl & J.L.N. Roodenburg (2018). Multidisciplinary first-day consultation accelerates diagnostic procedures and throughput times of patients in a head-and-neck cancer care pathway, a mixed method study. Bmc Health Services Research, 18, 1-11. doi: 10.1186%2Fs12913-018-3637-1
- N.M.H. Kromme, C.T.B. Ahaus, R.O.B. Gans & H.B.M. Van de Wiel (2018). Internists’ dilemmas in their interactions with chronically ill patients; A comparison of their interaction strategies and dilemmas in two different medical contexts. PLoS One (online), 13 (5), 1-20. doi: 10.1371%2Fjournal.pone.0194133
- O. Roemeling, M.J. Land & C.T.B. Ahaus (2017). Does lean cure variability in health care? International Journal of Operations and Production Management, 37 (9), 1229-1245. doi: 10.1108/IJOPM-07-2015-0452
- L. Hut-Mossel, G.A. Welker, C.T.B. Ahaus & R. Gans (2017). Understanding how and why audits work: Protocol for a realist review of audit programmes to improve hospital care. BMJ Open, 7 (6), 1-8. doi: 10.1136/bmjopen-2016-015121
- O. Roemeling, M.J. Land, C.T.B. Ahaus, J. Slomp & W. van den Bijllaardt (2017). Impact of lean interventions on time buffer reduction in a hospital setting. International Journal of Production Research, 55 (16), 4802-4815. doi: 10.1080/00207543.2017.1301687
- G.L. Veenstra, C.T.B. Ahaus, G.A. Welker, E. Heineman, M.J. van der Laan & F.L.H. Muntinghe (2017). Rethinking clinical governance: Healthcare professionals' views: a Delphi study. BMJ Open, 7 (1), 1-7. doi: 10.1136/bmjopen-2016-012591
- J.P. Thomassen, M.C. Leliveld, S. Van de Walle & C.T.B. Ahaus (2017). Compensating citizens for poor service delivery: Experimental research in public and private settings. Public Administration, 95 (4), 895-911. doi: 10.1111/padm.12339
- M. Eissens-van der Laan, H. Broekhuis, M. van Offenbeek & C.T.B. Ahaus (2016). Service decomposition: a conceptual analysis of modularizing services. International Journal of Operations and Production Management, 36 (3), 308-331. doi: 10.1108/IJOPM-06-2015-0370
- W. Timans, C.T.B. Ahaus, R. van Solingen, M. Kumar & J. Antony (2016). Implementations of continuous improvement based on Lean Six Sigma in small- and medium-sized companies. Total Quality Management & Business Excellence, 27 (3-4), 309-324. doi: 10.1080/14783363.2014.980140
- N.M.H. Kromme, C.T.B. Ahaus, R.O.B. Gans & H.B.M. Van de Wiel (2016). 'It just has to click': Internists' views of: what constitutes productive interactions with chronically ill patients. Bmc Health Services Research, 16 (1), 1-10. doi: 10.1186/s12913-016-1430-6
- H. Renkema, H. Broekhuis & C.T.B. Ahaus (2014). Explaining the unexplainable - the impact of physicians' attitude towards litigation on their incident disclosure behavior. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 20 (5), 649-656. doi: 10.1111/jep.12194
- H. Doeleman, S. Ten Have & C.T.B. Ahaus (2014). Empirical evidence on applying the EFQM Excellence Model, a literature review. Total Quality Management and Business Excellence, 25 (5-6), 439-460. doi: 10.1080/14783363.2013.862916
- H. Renkema, H. Broekhuis & C.T.B. Ahaus (2014). Conditions that influence the impact of malpractice litigation risk on physicians’ behavior regarding patient safety. Bmc Health Services Research, 14, 1-6. doi: 10.1186/1472-6963-14-38
- M.M.N. Minkman, R. Vermeulen, C.T.B. Ahaus & R. Huijsman (2013). A survey study to validate a four phases Development Model for Integrated care in the Netherlands. Bmc Health Services Research, 13, 1-12. doi: 10.1186/1472-6963-13-214 [go to publisher's site]
- G.C. Niemeijer, E. Flikweert, A. Trip, R.J.J.M. Does, C.T.B. Ahaus, A.F. Boot & K. Wendt (2013). The usefulness of Lean Six Sigma to the development of a clinical pathway for hip fractures. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 19 (5), 909-914. doi: 10.1111/j.1365-2753.2012.01875
- H. Doeleman, S. Ten Have & C.T.B. Ahaus (2012). The moderating role of leadership in the relationship between management control and business excellence. Total Quality Management and Business Excellence, 23 (5), 591-611. doi: 10.1080/14783363.2012.669935
- G.C. Niemeijer, A. Trip, C.T.B. Ahaus, K. Wendt & R.J.J.M. Does (2012). Quality Quandaries: Reducing Overuse of Diagnostic Tests for Trauma Patients. Quality Engineering, 24 (4), 558-563. doi: 10.1080/08982112.2012.695883
- W. Timans, J. Antony, C.T.B. Ahaus & R. van Solingen (2012). Implementation of Lean Six Sigma in small- and medium-sized manufacturing enterprises in the Netherlands. The Journal of the Operational Research Society, 63 (3), 339-353. doi: 10.1057/jors.2011.47
- G.C. Niemeijer, A. Trip, R.J.J.M. Does, C.T.B. Ahaus & K. Wendt (2010). Quality in Trauma Care: Improving the discharge procedure of patients by means of Lean Six Sigma. Journal of Trauma and Acute Care Surgery, 69 (3), 614-619. doi: 10.1097/TA.0b013e3181e70f90
- M.M.N. Minkman, C.T.B. Ahaus & R. Huijsman (2009). A four phase development model for integrated care services in the Netherlands. Bmc Health Services Research, 9, 1-11. doi: 10.1186/1472-6963-9-42 [go to publisher's site]
- W. Timans, C.T.B. Ahaus & R. van Solingen (2009). A Delphi Study on Six Sigma tools and techniques. International Journal of Six Sigma and Competitive Advantage, 5 (3), 205-221. doi: 10.1504/IJSSCA.2009.028093
- H. Van de Water, C.T.B. Ahaus & R. Rozier (2008). Team roles, team balance and performance. Journal of Management Development, 27 (5), 499-512. doi: 10.1108/02621710810871817
- M.M.N. Minkman, C.T.B. Ahaus & R. Huijsman (2007). Performance improvement based on integrated quality management models: what evidence do we have? A systematic literature review. International Journal for Quality in Health Care, 19 (2), 1-16. doi: 10.1093/intqhc/mzl071 ·
- C.T.B. Ahaus & H. Van de Water (1994). Quality Instruments for defining Authority. Training for Quality (Bradford), 1, 14-23.
- C.T.B. Ahaus & H. Van de Water (1994). On Responsibility and Authority. Systems Research, 11 (4), 77-102.
- C.T.B. Ahaus & A. Kastelein (1986). Strategische Wahl im Situationsmodell. Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung, 12, 1007-1014.
- H.C.H. Wollersheim, C.T.B. Ahaus, J.F. Hamming, C. Wagner & T. van der Weijden (2020). Kwaliteit en veiligheid in patientenzorg (red.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum
- J.P. Thomassen & C.T.B. Ahaus (2011). Klachten en kansen, de patiënt centraal in een laagdrempelige en effectieve klachtbehandeling van ziekenhuizen. Deventer: Kluwer
- C.T.B. Ahaus & E. De Haan (2010). Integraal Klachtenmanagement, Inspiratiebron voor Klantloyaliteit, Merkreputatie en Kwaliteitsverbetering,. Deventer: Kluwer
- C.T.B. Ahaus & F.J. Diepman (2010). Balanced Scorecard & INK-managementmodel. Deventer: Kluwer
- H. Rosendal, C.T.B. Ahaus & R. Huijsman (2009). Ketenzorg, Praktijk in Perspectief. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg
- C.T.B. Ahaus, A. De Heer & W.J. Swinkels (2001). ISO 9000:2000-serie, Strategie en Aanpak. Deventer: Kluwer
- A. De Heer & C.T.B. Ahaus (1991). ISO 9000-serie en Kwaliteits¬handboek. Deventer: Kluwer
- A. De Heer, C.T.B. Ahaus & A.M.A.M. Vos (1988). Kwaliteitskosten, wat baat het? Deventer: Kluwer
- R. Huijsman & C.T.B. Ahaus (2020). Organisatie van zorg (Hoofdstuk 4). In H.C.H. Wollersheim, C.T.B. Ahaus, J.F. Hamming, C. Wagner & T. van der Weijden (Eds.), Kwaliteit en veiligheid in patientenzorg (pp. -67-106). Houten: Bohn Stafleu van Loghum
- B. Noort, M. van de Laar & C.T.B. Ahaus (2020). Met regionale bekostiging naar transparante en gepersonaliseerde zorg. In N. van Weert & J. Hazelzet (Eds.), Gepersonaliseerde medische zorg, Innovatieve zorg afgestemd op persoonlijke behoeften, voorkeuren en waarden (pp. -246-256). Utrecht: NFU
- L. Van Huizen & C.T.B. Ahaus (2017). The Road to Excellence: A Case Study of the Application of GMP, ISO 9001 and the EFQM Excellence Model in a Nuclear Medicine Department. In Quality in Nuclear Medicine (pp. 3-21). Heidelberg Dld.: Springer International Publishing
- O.P. Roemeling, W. van den Bijllaardt, M.J. Land, C.T.B. Ahaus, J. Slomp & M. Rouppe Van der Voort (2014). ‘Prestatieverbetering over langere tijd, het effect van lean op doorlooptijden op het LMMI, St. Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis’. In Verder met lean in de zorg, naar de kern van de zaak (pp. 113-122). Den Haag: Boom Lemma Uitgevers
- C.T.B. Ahaus, M. Van de Steeg & M. Zwier (2013). ‘Terug naar de essentie. Eenvoud, focus, lef en loslaten in tijden van dynamiek en complexiteit’. In Derde Generatie Kwaliteitsmanagement, Vertrekken - Zoeken – Verbreden (pp. 105-118). Deventer: Kluwer
- C.T.B. Ahaus & A. Van de Wetering (2008). ‘Grootschalige verandering op positieve leest’. In Waarderend organiseren. Appreciative Inquiry: co-creatie van duurzame verandering (pp. 109-137). Nieuwerkerk aan den Ijssel: Gelling Publishing
- J. Hacke & C.T.B. Ahaus (2003). Blijvende resultaten boeken met plezier. Over het coachen met behulp van de Balanced Scorecard en het INK-managementmodel. In Handboek Politiediensten. België: Kluwer
- C.T.B. Ahaus (2002). 'Wat heeft kwaliteitsmanagement de bedrijfsethiek te bieden?'. In Waarborging van waarden (pp. 38-52). Assen: Van Gorcum
- C.T.B. Ahaus (1996). Duidelijkheid over bevoegdheid. In HRM in de praktijk. Alphen a/d Rijn: Kluwer Bedrijfswetenschappen
- C.T.B. Ahaus & H. Van de Water (1993). 'Kwaliteitsinstrumenten voor het afbakenen van bevoegdheden'. In Kwaliteitsmanagement in beeld, (pp. 101-120). Deventer: Kluwer
- C.T.B. Ahaus (1991). 'Invoeren van een kwaliteitssysteem'. In Kwaliteitsmanagement (pp. 49-77). Groningen: Wolters Noordhoff
- M.M.H. Strating, H. van Veenendaal & C.T.B. Ahaus (2020). Evaluatie van het programma ‘Goed Toezicht’. (Extern rapport). Rotterdam: Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM), Erasmus Universiteit Rotterdam
- C.T.B. Ahaus, M. Van de Steeg & M. Zwier‘Focus, eenvoud en betrokkenheid. Small is beautiful in tijden van dynamiek en complexiteit’. . Retrieved Feb 07, 2021, from https://perspectievenopkwaliteit.nl/focus-eenvoud-en-betrokkenheid-kees-ahaus-mona-van-de-steeg-en-matthijs-zwier/
- A.C. Noort, C.T.B. Ahaus & J.T. Van der Vaart (2018). Purchasing in practice: how the healthcare system shapes purchaser’s chronic care chain management. In 25th annual EurOMA conference
- A. Bijl, C.T.B. Ahaus, G. Ruël, P. Gemmel & B. Meijboom (2018). The role of lean leadership in the lean maturity – second-order problem solving relationship: a multiple case study. In 25th annual EurOMA conference
- C.T.B. Ahaus (2018). Perceptions of practitioners and experts on value-based healthcare: a mixed-methods study. In 25th annual EurOMA conference
- F. Van Zanten, C.T.B. Ahaus, M.J. Land & O.P. Roemeling (2016). The impact of lean in health care: how different types of variability influence admission times. In 23rd Annual EurOMA Conference
- C.T.B. Ahaus (2020). Organiseren van waardegedreven zorg vanuit patiëntperspectief. . Rotterdam: Erasmus School of Health Policy & Management
- C.T.B. Ahaus (2006). Kwaliteit uit waardering. Deventer: Kluwer
- C.T.B. Ahaus. Bevoegdheidsverdeling en Organisatie, Evaluatie van een bedrijfskundige methode. RUG Prom./coprom.: A.C.J. De Leeuw & H. Van de Water.
Raad van Toezicht Volckaert
- Start date approval
- Apr/2019
- End date approval
- Dec/2021
- Place
- DONGEN
- Description
- Voorz. RvT (in arbeidsovereenkomst overeengekomen)
Health Service Operations Management
- Title
- Health Service Operations Management
- Year
- 2020
- Year level
- master - jaar 1
Health Service Operations Management
- Title
- Health Service Operations Management
- Year
- 2020
- Year level
- master
Module Knowledge
- Title
- Module Knowledge
- Year
- 2020
- Year level
- bachelor 1
Thesis HCM
- Title
- Thesis HCM
- Year
- 2020
- Year level
- master
Full Professor
- University
- Erasmus University Rotterdam
- School
- Erasmus School of Health Policy & Management
- Department
- Health Services Management & Organisation (HSMO)
- Country
- The Netherlands
- Telephone
- 0104081675