Management games

Rotterdam Maritime City

Erasmus UPT biedt zowel studenten als professionals de kans om een beter inzicht te krijgen in het beheren en ontwikkelen van een haven. Voor dit doel om rijkere leerervaring en daarmee een beter begrip te creëren, is het serieuze managementspel Port Constructor gemaakt. Deze tool kan worden gebruikt in onderwijsprogramma's en organisaties.

Port Constructor is een Serious Game die is ontwikkeld door de TU Delft, Erasmus UPT, HbR, STC en InThere. Havens spelen een cruciale rol voor steden, internationale handel en duurzame ontwikkeling. Havens die zich willen ontwikkelen stuiten echter op problemen, zoals dichtbevolkte steden en kustecosystemen. Conflictsituaties ontstaan vanwege omslachtige regelgeving, maar ook het gebrek aan samenwerking om de problemen aan te pakken. Dit vraagt om een beter begrip van de interventies die kunnen worden gedaan bij het ontwikkelen van havens, De opgave is om met de ontwikkeling van havens enerzijds de economie te versterken en anderzijds de leefomgeving te verbeteren, terwijl optimaal gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte. Daarbij zouden bedrijven moeten streven naar verduurzaming van productieprocessen en transportsystemen, vooral in kustgebieden.

Port Constructor helpt studenten en professionals een beter inzicht te krijgen in de bovengenoemde vraagstukken voor havens en hun ontwikkeling. In dit serieuze managementspel ontwikkelt en beheert de speler een havenuitbreidingsproject. De speler kiest uit verschillende functies. Het doel is om de balans tussen drie even belangrijke value drivers te optimaliseren: people, planet en profit. Op basis van een basisstrategie moet de speler overwegen hoe naburige functies elkaar beïnvloeden, positief of negatief. Port Constructor is een microgame, waarin de speler deelneemt aan missies, die elk 15 tot 20 minuten duren om te spelen. Elke missie begint met een korte strategie en verschillende actierondes.

Port Constructor kan worden gespeeld in combinatie met een workshop over stakeholder management, maar ook in een training. Het kan daarnaast zowel klassikaal als online worden gespeeld.

Port Constructor

CO2NGESTION

Wil je meer informatie, neem dan contact op met Maurice Jansen, m.jansen@ese.eur.nl, of Rosanne van Houwelingen, vanhouwelingen@ese.eur.nl.