Erasmus Universiteit krijgt een theologisch-economisch instituut

Het Erasmus Economics & Theology Institute
Lateral interior facade of the church lit by natural light
Kerkkoepel in lichtblauw en gelig met kruis en Ichthusvisch

De Erasmus Universiteit krijgt een economisch-theologisch instituut, het Erasmus Economics & Theology Institute (EETI). Prof. dr. Paul van Geest zal wetenschappelijk directeur van het instituut zijn. Op 1 november 2019 is het instituut in Rotterdam opgericht. Het maakt onderdeel uit van het Eramus Institute for Business Economics (EIBE), en gaat zich bewegen op het snijvlak van godgeleerdheid en economie. Daarmee treedt het instituut in de voetsporen van Desiderius Erasmus, de illustere theoloog, priester en humanist, de naamgever van de Erasmus Universiteit.

Het instituut gaat een rol spelen bij de verdieping van leiderschapsvragen waarvoor bedrijfseconomen zich gesteld zien. In modern leiderschap gaat het steeds meer over ethiek, inzicht in eigen drijfveren en aandacht voor het wegen van belangen in relatie tot die van anderen. Het instituut gaat bijdragen aan het verspreiden van inzichten en training hierover.

Bij het instituut zijn hoogleraar Theologie en economisch denken, Paul van Geest (theoloog en zelf katholiek) en hoogleraar Relational economics, values and leadership, Lans Bovenberg (econoom en lid van een pinkstergemeente) betrokken. Bekijk de gezamenlijke oratie, waarmee zij hun ambt aanvaard hebben, hier of kijk hier naar de aftermovie.

Lees het interview met de hoogleraren in het Erasmus Magazine, de column van academisch directeur dr. Joost Hengstmengel en de verslaggeving van de KRO en Trouw.