Erasmus School of Law opent Moot Court

Rechtbank Rotterdam en bestuur van Erasmus School of Law

Met het aanbieden van het staatsieportret van Zijne Majesteit de Koning aan decaan prof. Suzan Stoter werd op 24 april de Moot Court in Sanders Building officieel in gebruik genomen. De realisatie van een eigen oefenrechtbank is een lang gekoesterde wens van Erasmus School of Law, die nu in vervulling is gegaan.

De Moot Court is tot stand gebracht met de inzet van de Stichting Juridische Samenwerking aan de Maas (SJSM), het samenwerkingsverband van Erasmus School of Law, het Openbaar Ministerie in het arrondissement Rotterdam, de rechtbank Rotterdam en de Rotterdamse Orde van Advocaten. Mr. Robine de Lange, president van de Rechtbank Rotterdam, mr. René de Beukelaer, plaatsvervangend Hoofdofficier van Justitie en mr. Nardy Desloover, voorzichter van de SJSM, boden het staatsieportret aan decaan prof. Suzan Stoter aan.

De bijeenkomst had als thema ‘Rechtspreken’ en werd geleid door hoogleraar Arbeidsrecht prof. Ruben Houweling. Na een welkomstwoord van de decaan gaf mr. Robine de Lange in een toespraak haar visie op rechtspreken en de rechterlijke macht. Hoogleraar straf- en strafprocesrecht prof. Paul Mevis deelde enkele inzichten inzake rechtspreken en de academie met de aanwezigen. Daarna werd een zitting gehouden door de studenten Jet van Elven, Rozemarijn Verharen, Diego Guerrerro Obando en Linde Mayer. Zij bepleitten een arbeidsrechtelijke casus. Mr. Corry Kemp van de Rechtbank Rotterdam trad voor de gelegenheid als rechter op.

Erasmus School of Law is nu een van de weinige rechtenfaculteiten in Nederland met een eigen Moot Court. De oefenrechtbank wordt gezien als een waardevol instrument voor ESL, omdat studenten hier in een echte rechtbanksetting met alle aspecten van de rechtspraak vertrouwd kunnen raken.