ESL-docent presenteert nieuw boek over sportrecht

Op 14 maart jl. is in het stadion van de Rotterdamse voetbalvereniging Excelsior het boek ‘Capita sportrecht’ gepresenteerd.

In het boek worden verschillende onderdelen van het sportrecht door experts vanuit zowel de praktijk als de wetenschap behandeld. Wetenschappelijk docent mr. Guido Hahn van Erasmus School of Law is een van de twee eindredacteuren.

In ‘Capita Sportrecht’ worden verschillende rechtsgebieden in relatie tot sport behandeld, waaronder het arbeidsrecht, Europees recht, intellectueel eigendomsrecht en de fiscale behandeling van sporters. Ook is er aandacht voor eSports en hoe deze nieuwe ‘tak van sport’ mogelijk gereguleerd kan worden.

Redacteuren mr. Guido Hahn en mr. dr. Steven Jellinghaus van Tilburg University kwamen anderhalf jaar geleden op het idee voor het boek. ‘Na een bijeenkomst voor sportjuristen in de bossen bij Zeist, raakten we aan de praat’, aldus Hahn. ‘We waren beide verbaasd dat er al lang geen overzichtswerk meer over sportrecht  was verschenen, ondanks de vele ontwikkelingen die zich de afgelopen jaren op dit gebied hebben voorgedaan. Zo is het balletje gaan rollen.’

Nieuwe minor

De boekpresentatie vond plaats tijdens een minicongres, georganiseerd rondom de thema’s sport en recht. Sprekers waren onder andere dr. Ben van Rompuy, assistent professor Europees Mededingingsrecht aan de Universiteit Leiden en dr. Roberto Branco Martins, docent Arbeid en Sport aan de Universiteit van Amsterdam. Het minicongres werd afgesloten middels een discussie met een panel dat bestond uit drie jonge beroepssporters: Jonas de Geus (hockeyer), Warner Hahn (voetballer) en Tom Kerbusch (esporter). Zij lichtten door middel van hun persoonlijke ervaringen toe hoe de verschillende juridische thema’s uit het boek terugkomen in hun sportcarrières.

Het was volgens Hahn overigens niet toevallig dat voor de presentatie van Capita sportrecht voor het Excelsior stadion gekozen werd.. ‘Vanuit het stadion heb je een mooi uitzicht op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar in september aan de hand van het boek de minor ‘Sport, recht en samenleving’ van start gaat.’