Kiki van der Meulen finalist in de Global Final van de EY Corporate Finance Woman of the Year 2021 competitie

Kiki van der Meulen

Op 20 april 2021 vond de ‘2020-2021 Ernst & Young (EY) Corporate Finance Woman of the Year’ finale plaats. Hierin representeren 22 finalisten hun land in de hoop om uitgeroepen te worden tot Corporate Finance Woman of The Year. Kiki van der Meulen, masterstudent aan Erasmus School of Law en Rotterdam School of Management, representeerde Nederland in deze internationale competitie.

Van der Meulen volgde de master Ondernemingsrecht bij Erasmus School of Law en zit in de eindfase van de master Finance & Investments bij Rotterdam School of Management. Van der Meulen: “Ik vind het met name leuk om transacties vanuit zowel een financieel als een juridisch perspectief te analyseren. De master Finance & Investments en de master Ondernemingsrecht vormen daarvoor de perfecte combinatie.”

Ondervertegenwoordiging van vrouwen in topfuncties
Toen ze als werkstudent bij een groot advocatenkantoor werkte, viel de ondervertegenwoordiging van vrouwelijke partners haar erg op. Van der Meulen: “Gedurende mijn studententijd en werkstudenschap ben ik in aanraking gekomen met ontzettend veel getalenteerde en ambitieuze vrouwen die streven naar topmanagement functies. Helaas zijn vrouwen in deze posities nog steeds ondervertegenwoordigd, met name op het gebied van finance.” Door deel te nemen aan competities zoals deze, hoopt Van der Meulen bij te dragen aan het doorbreken van de stigma’s over vrouwen in topfuncties en de zichtbaarheid van deze ambitieuze vrouwen te vergroten.

De competitie
De competitie bestaat uit een nationaal- en een internationaal component en is gecreëerd om de volgende generatie van talentvolle vrouwen te inspireren om te kiezen voor een carrière in strategy and transactions. In de nationale competitie viel Van der Meulen met name op door haar assertiviteit. Door het succesvol etaleren van haar financiële kennis en strategische vaardigheden werd zij uitgeroepen tot winnares van de nationale competitie. Zij plaatste zich daardoor met 21 andere nationale winnaressen als finalist voor de internationale competitie.

Luisteren, leiderschap en diversiteit
Gedurende de competitie en de bijbehorende trainingen heeft Van der Meulen veel geleerd van de EY leaders: “Tijdens de trainingen heb ik geleerd dat luisteren een van de meest belangrijke vaardigheden is die je als leider kunt ontwikkelen.” Van der Meulen kijkt zeer positief terug op haar deelname aan de competitie: “Het was een prachtige ervaring waarbij ik veel heb geleerd en in contact ben gekomen met bijzonder getalenteerde vrouwen. Gedurende de wedstrijd hebben wij veel van elkaar kunnen leren en heb ik duidelijk gemerkt dat je door een diversiteit aan perspectieven tot meer en betere ideeën komt.”

Een tip die Van der Meulen de huidige studenten wil meegeven is: “Wees niet bang om in het diepe te springen en jezelf te laten zien. Bij het aangaan van uitdagingen creëer je kansen die je verder zullen helpen in je carrière. Niet altijd zal je daarbij slagen, maar ook die momenten bieden de mogelijkheid om te leren en om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.”

Blik op de toekomst
Gedurende haar studententijd en werkstudentschap ontwikkelde Van der Meulen affiniteit voor mergers and acquisitions (M&A). Hoewel zij nog niet definitief heeft gekozen voor een carrière op het gebied van M&A vanuit de juridische of financiële sector is voor haar een ding zeker: “Waar ik ook terecht kom, ik wil het beste uit mijzelf halen, excelleren in mijn werk en ik hoop bij te kunnen dragen aan een betere wereld”.