Promovendus Bernold Nieuwesteeg in NRC over de kosten van softwarebeveiligers

Over de kosten van medicijnen wordt constant gedebatteerd, terwijl er nauwelijks gediscussieerd wordt over de kosten van softwarebeveiligers. Dat stelde Bernold Nieuwesteeg, promovendus cybersecurity aan Erasmus School of Law in de Nieuwe Rotterdamsche Courant.

In het NRC bespreekt promovendus Bernold Nieuwesteeg dat de kosten van medicijnen een voortdurend onderwerp van debat zijn. Als voorbeeld geeft hij de prijs van het middel tegen taaislijmziekte,  een medicijn dat sindseind oktober  istoegelaten tot het basispakket. Er wordt, echter,nauwelijks rekening gehouden met de cybersecurity, oftewel de digitale gezondheid.

Softwarebeveiligingsbedrijven proberen via de media, met eigen ‘onderzoeksrapporten’, de angst voor virussen en aanvallen van hackers aan te wakkeren. Desalniettemin wordt er in het huidige kabinet steeds meer geld vrij gemaakt voor cybersecurity. De vraag is of de kosten in verhouding staan tot de baten?

Lees het hele artikel op ncr.nl.

Doctoral student