Rechtenstudent Sem Nouws maakt impact met De Nationale DenkTank

Sem Nouws

Rechtenstudent Sem Nouws heeft de afgelopen maanden in De Nationale DenkTank bijgedragen aan een oplossing voor de vraag: ‘Hoe realiseren we een digitale samenleving die gezond, weerbaar, eerlijk en inclusief is?’. De deeloplossing die Sem Nouws mede heeft bedacht, ‘Data to the people’, moet datastromen beter reguleren ter bescherming van de internetgebruiker. Over deze oplossing is hij op het moment in gesprek met de Tijdelijke Kamercommissie ‘Digitale Toekomst’.

De slimme thermostaat een graadje hoger, een pizza bestellen via de app en een film kijken op Netflix. Veel mensen hebben geen idee dat er data wordt opgeslagen over deze handelingen. Bedrijven bewaren data voor eigen gebruik, maar ze kunnen het ook zomaar doorverkopen zonder dat de gebruiker dat weet.

Data to the People

Data to the People is een beleidsvisie met concrete aanwijzingen om het huidige beleid te hervormen en uit te breiden. Het moet meer bescherming voor de eindgebruiker creëren ten opzichte van de dataverzamelaar. ‘Zo vergroot het beleid de democratische controle op data en kan misbruik, manipulatie en privacy-inbreuk worden tegengegaan op zowel individueel niveau als op het niveau van de democratische rechtsstaat als geheel’, is te lezen in het eindrapport.

Inzetten voor een rechtvaardige digitale samenleving

"Ik wilde me graag inzetten voor een rechtvaardigere digitale samenleving en ervoor zorgen dat de digitalisering op een eerlijke manier recht doet aan alle mensen in onze samenleving", zegt Sem Nouws, die afgelopen zomer is afgestudeerd aan de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid van Erasmus Universiteit Rotterdam. “En De Nationale DenkTank heeft voor mij persoonlijk ook veel deuren geopend. Het was een hele waardevolle ervaring.”

Over De Nationale DenkTank

Ieder jaar selecteert de Nationale DenkTank excellente masterstudenten, pas afgestudeerden en promovendi met zeer uiteenlopende studieachtergrond. Zij worden geselecteerd op basis van intellectuele capaciteiten, samenwerking, gedrevenheid, creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid. Erasmus Universiteit Rotterdam is partner van de Nationale DenkTank.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl