Studenten Aansprakelijkheid & Verzekering bezoeken Londen

Groepsfoto van de deelnemers van de studiereis naar London
Erasmus School of Law

Op woensdag 31 oktober 2018 vertrokken de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering op studiereis naar Londen.

Na een kleine 50 minuten in de lucht te hebben gehangen kwamen de studenten aan in The Old Smoke. Bij aankomst zijn de studenten eerst naar het hostel gegaan om de bagage af te geven en vervolgens hebben zij gezamenlijk geluncht.

Na de lunch was het tijd voor de wandeltocht Legal & Illegal Londen: The Inns of Court. The Inns of Court in Londen zijn de beroepsverenigingen voor de zogenoemde barristers in Engeland en Wales. In totaal zijn er vier Inns of Court in Londen. Tijdens de wandeltocht zijn er verschillende Inns of Court bezocht. De gids van de wandeltocht was Tom Hooper, een voormalig advocaat. Hij kon uit zijn eigen ervaring de studenten dan ook veel bijbrengen over het Engelse systeem. Het was erg leerzaam om de studiereis te beginnen met de geschiedenis van het Engelse recht.

’s Avonds hebben de studenten na het gezamenlijke diner verschillende bezienswaardigheden bekeken zoals de Big Ben, the Londen Eye en het Palace of Westminster. De eerste dag van de studiereis in Londen was daarmee afgesloten. Na de eerste nacht in het hostel, begonnen de studenten aan het ontbijt. Eén voor één druppelde formeel geklede studenten de ontbijtzaal binnen. Na een ontbijt met croissantjes, toast en een glas jus d’orange was het tijd om de London Underground te nemen richting de London Insurance Sector voor een masterclass bij Lloyd’s.

In Lloyd’s werden wij in twee groepen rondgeleid door een gids. De gids vertelde ons de rijke geschiedenis van Lloyd’s. Hij vertelde ons over de bel die geluid werd bij het zinken van een schip, over het ontstaan van Lloyd’s als verzekeringsmarkt in een koffietentje en over grote belangen die in het verleden onder het dak van Lloyd’s zijn verzekerd. Na de rondleiding kregen wij een korte masterclass over de toekomst van Lloyd’s na de Brexit. Vervolgens was het tijd om onze weg te vervolgen naar Crawford & Company.

Aangekomen bij Crawford & Company werden wij welkom geheten door Clive Nicholls, de CEO UK & Ireland van Crawford & Company, die ons het een en ander vertelde over Crawford als bedrijf, over haar doelstellingen en over waar Crawford voor staat. Na het diner was het tijd om het nachtleven van Londen te gaan ontdekken door middel van een Pub Crawl. Een avond vol met plezier en groepsbinding, waarna de studenten als een blok in slaap vielen.

Op de laatste dag van de studiereis stonden een bezoek aan The Royal Court of Justice en een lunch bij NautaDutilh op het programma. Nadat iedereen weer fris en fruitig was na de geslaagde Pub Crawl, brachten we allereerst een bezoek aan The Royal Court of Justice. Hier kregen wij de mogelijkheid om een zaak bij te wonen en het indrukwekkende gebouw te bewonderen. Wat ons op de eerste dag was verteld bij de ‘Inns of court tour’, konden wij nu in de praktijk zien. Wat vooral opviel bij het bijwonen van de zaak was de klederdracht van de Engelse rechters en advocaten. Anders dan in Nederland is het hier namelijk gebruikelijk om een pruik te dragen.

Na het bezoek aan The Royal Court of Justice hebben wij genoten van een goed verzorgde lunch bij het kantoor van NautaDutilh. Na de lunch heeft partner Walter Schellekens ons informatie verstrekt over het kantoor in Londen. Dit kantoor werd opgericht om service te verlenen aan de Britse en Amerikaanse advocatenkantoren, investeringsbanken en andere organisaties. De vestiging in Londen heeft anders dan de kantoren in Nederland geen afdeling Aansprakelijkheid en Verzekering, maar richt zich op het geven van adviezen op het gebied van financieringen en herstructureringen.

Helaas komt aan alles een eind en moesten we vermoeid maar vele ervaringen rijker, met de trein vanaf station St. Pancras terug naar Rotterdam. Het was een zeer geslaagde reis!

Deelnemers studiereis Londen op bezoek bij Nauta
Deelnemers studiereis Londen uiteten