Symposium ‘Erkenning van aansprakelijkheid… en verzekering!’

Studenten A&V bezoeken Dirkzwager
Erasmus School of Law

Op dinsdag 4 december hebben de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering het symposium ‘erkenning van aansprakelijkheid… en verzekering!’ bezocht. Aansluitend zijn zij naar het lustrumdiner van de master gegaan.

Bij aanvang van het collegejaar werd ons als groep al verteld dat wij het 10e jaar van de master aansprakelijkheid en verzekering waren. Wij kregen de opdracht dinsdag 4 december 2018 in onze agenda’s te blokkeren voor een symposium met aansluitend diner. Ongeveer een week voor de bewuste datum werd het programma toegestuurd waardoor ons enthousiasme toenam.

Onze ‘eigen’ professor Van Tiggele was dagvoorzitter. Professor Hartlief was de eerste spreker. In een treinvaart nam hij ons mee in de vraag wat erkenning van aansprakelijkheid inhield. Hij beweerde het antwoord op de vraag niet precies te weten, maar de voordracht deed sterk het tegenovergestelde vermoeden. De volgende spreker, professor Legemaate, vertelde mooi wat erkenning van aansprakelijkheid in de medische wereld betekende voor medici. Voor juristen is het slechts een formaliteit, maar dat kan in andere beroepsgroepen anders worden ervaren.

Na de pauze was het woord aan mevrouw Ruitenbeek-Bart, die het onderwerp vanuit een rechtspsychologische hoek uiteenzette. Professor Lindenbergh nam tot slot het woord over een stukje actualiteit bij het erkennen van aansprakelijkheid bij beroepsziekten. Doordat de dagvoorzitter het tijdschema strak aanhield, konden we keurig om 17 uur naar de borrel. Het was erg leuk om te praten met allerlei mensen uit de praktijk. De borrel werd opgevolgd door een diner in het Erasmus Paviljoen waar nog vele partners van de master en alumni bij aanwezig waren. Samenvattend kunnen wij terugkijken op een leerzame dag en zijn wij gerustgesteld met het idee dat we in een praktijkgroep terecht komen waar (bijna) iedereen elkaar kent.

Kantoorbezoek Dirkzwager

Op vrijdag 7 december was het voor de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering tijd om een bezoek te brengen aan Dirkzwager legal & tax in Arnhem. We werden ‘s ochtends hartelijk ontvangen door de medewerkers met allerlei lekkernijen van de bakker. Nadat iedereen was gearriveerd en wat te eten en te drinken had genuttigd, was het tijd om met de colleges te beginnen. De heer Weterings heeft ons gedurende drie uur veel geleerd over bestuurdersaansprakelijkheid. Na deze colleges was het tijd voor de lunch in de kantine van Dirkzwager. We mochten lunchen met het personeel van Dirkzwager en hadden tijdens de lunch dan ook al de kans om kennis met hen te maken en vragen te stellen.

Daarna was het tweede deel van de dag alweer begonnen en kregen we een kantoor- en sectiepresentatie. Tijdens deze presentatie werd onze kennis over Dirkzwager goed getest, want door middel van een app moesten we vragen beantwoorden over Dirkzwager en werden onze scores bijgehouden.

Na deze presentatie werden we rondgeleid door het gebouw van de sectie Aansprakelijkheid, Schade en Verzekering en gingen we in groepjes speeddaten met de advocaten. Tijdens deze speeddates kregen we de gelegenheid om al onze vragen te stellen en kennis te maken met de verschillende personeelsleden van Dirkzwager. Dit was een erg leuke en informatieve manier om meer te weten te komen over het kantoor. Tot slot hebben we de dag afgesloten met een borrel. Het was een lange, maar zeer geslaagde dag!

Studenten A&V bezoeken Dirkzwager
Erasmus School of Law