Team onder leiding van prof. Richard Staring doet studie naar drugscriminaliteit in Rotterdamse haven

Richard Staring
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een onderzoeksteam van de Erasmus Universiteit Rotterdam onder leiding van Prof. dr. Richard Staring. De Driehoek Plus (Douane, burgemeester, OM en Politie) van de gemeente Rotterdam heeft formeel opdracht gegeven voor dit onderzoek. Het onderzoek wordt begeleid door een commissie bestaande uit de Gemeente Rotterdam, bureau RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum), Politie (ZHP), OM, FIOD, Douane, Havenbedrijf (de N.V. en de Divisie Havenmeester) en de Inspectie SZW onder voorzitterschap van prof. mr. dr. Hans Nelen (Maastricht University). Branchevereniging Deltalinqs is eveneens betrokken.

De Rotterdamse haven heeft de ambitie om de beste haven te zijn. In dat streven is het zaak om blijvend te investeren op een belangrijk imagobepalend element, de integriteit van de haven. Om dat te bevorderen, de weerbaarheid van de haven te vergroten en effectieve maatregelen te kunnen nemen om criminaliteit tegen te gaan, is meer inzicht in de aard en omvang van de drugscriminaliteit en samenhangende criminaliteit in de haven noodzakelijk.

Waar gaat dit onderzoek over?

Het onderzoek richt zich op het inzichtelijk maken van de aard en omvang van de (drugs)criminaliteit, de hiermee samenhangende vormen van criminaliteit in de Rotterdamse haven en het blootleggen van de faciliterende structuren van de drugseconomie. Daarnaast onderzoekt de team wat verbeterd kan worden in de relatie tussen publieke en private actoren inzake toezicht en hoe de overheid preventief kan optreden zonder de flexibiliteit en snelheid van afhandeling of de concurrentiepositie van de haven te belemmeren. Het onderzoek zal ook kijken naar activiteiten van bedrijven om criminaliteit te weren en hoe zij omgaan met het bewustzijn ten aanzien van mogelijke kwetsbaarheden van de organisatie en haar medewerkers. Uiteindelijk moet het onderzoek concrete aanknopingspunten bieden voor de aanpak van kwetsbaarheden in de haven, in preventieve en repressieve zin en zicht bieden op zogenaamde ‘witte vlekken’.

Aanpak van het onderzoek

Het onderzoek kent een exploratieve en een verdiepende fase. In de eerste fase wordt een beeld gecreëerd van de Rotterdamse haven, de verschillende vormen van bedrijvigheid en de verschillende vormen van criminaliteit, waaronder drugscriminaliteit, die hier plaatsvinden. In de tweede verdiepende fase zal nader worden ingezoomd op de aard van de druggerelateerde criminaliteit, de betrokkenheid van de verschillende actoren in de logistieke sector en de reacties en het toezicht van de instanties en de overheid.