Verslag masterclass Van Traa Advocaten en Gronings Letselschadecongres

Groepsfoto studenten A&V

Op donderdag 27 september 2018 zijn wij met de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering naar Van Traa Advocaten te Rotterdam geweest en Op maandag 1 oktober 2018 stond voor de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering het Gronings Letschelschadecongres op het programma.

Masterclass Van Traa Advocaten

Op donderdag 27 september 2018 zijn wij met de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering naar Van Traa Advocaten te Rotterdam geweest. Alvorens wij ons naar hartje centrum Rotterdam begaven, bespraken wij eerst nog de tweede opdracht. Deze opdracht zou immers later op de dag nog wel eens van pas kunnen tijdens de masterclass. Aangekomen bij Van Traa begon het middagprogramma met wat koffie en thee om vervolgens te luisteren naar Robert de Haan, de managing partner, die ons vertelde waar Van Traa voor staat. Na een heerlijke lunch splitsten de studenten zich op in vier groepen. Iedere groep kreeg een aantal uur om zich voor te bereiden op het pleiten later die middag. Nu wij de casus al kende door het maken van de tweede opdracht, konden wij tijdens het pleiten dieper op de stof ingaan. Derk-Jan van der Kolk was gedurende deze pleitoefening de voorzitter van de rechtbank. Voorts heeft de heer van der Kolk ons inzicht gegeven in zijn dagelijkse werkzaamheden. Na het pleiten, wat overigens erg leuk en leerzaam om zowel te doen als te zien was, volgde een borrel. Sommigen van ons hebben zelfs, naast een overwinning in de rechtbank, ook nog eens een overwinning behaald aan de pooltafel.

Gronings Letselschadecongres

Op maandag 1 oktober 2018 stond voor de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering het Gronings Letschelschadecongres op het programma. Dit jaar stond het thema verkeersaansprakelijkheid centraal. De dag begon met een openingswoord van professor Verheij waarna mevrouw Van Wassenaer met de aanwezigen de diepte in is gedoken wat betreft de mogelijkheden die art. 185 WVW biedt. Na een korte pauze was het de beurt aan professor Giesen. Waar de overige sprekers het met name gehad hebben over de materiële kant van de verkeersaansprakelijkheid, heeft professor Giesen vooral de bewijsrechtlijke kant belicht. Mevrouw Rijnhout heeft vervolgens gesproken over de aansprakelijkheid van de wegbeheerder. Daarna is mevrouw Schijns ingegaan op de vraag of het wenselijk is dat er voor verkeersongevallen een (wellicht verplichte) first-party verzekering wordt ingevoerd. Aanleiding voor dit vraagstuk was de kettingbotsing in Zeeland in 2014 en de ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s. Een praktische oplossing, maar staat in het aansprakelijkheidsrecht niet juist het idee centraal dat de schade gedragen moet worden door de veroorzaker? Of zijn daar ook weer oplossingen voor te bedenken? Kortom, stof tot nadenken voor de studenten. Tot slot heeft de heer Van Rijkom de aanwezigen door de bril van een rechter laten meekijken. Welke keuzes moet een rechter maken en mag een rechter bijvoorbeeld zonder toestemming van partijen een voorlopig oordeel geven? Onder het genot van een hapje en een drankje is het congres nabesproken waarna de studenten weer richting huis zijn vertrokken.

Masterclass van Van Traa voor A&V-studenten