Research Evaluation and Assessment Service

Het Research Evaluation and Assessment Service (REAS) team van de bibliotheek ondersteunt onderzoekers bij het versterken van hun onderzoeksimpact, onder andere door het vergroten van de zichtbaarheid van onderzoekers en hun wetenschappelijke publicaties en de optimalisatie van publicatiestrategieën. We ondersteunen faculteiten en onderzoeksgroepen bij het gebruik van bibliometrische databanken bij onderzoeksevaluaties.

Activiteiten

  • Bewustwording: het bevorderen van verantwoordelijk gebruik van op metrics-gebaseerde onderzoeksevaluaties en analyses;
  • Het adviseren van onderzoekers bij het vinden en toepassen van bibliometrische indicatoren met betrekking tot hun wetenschappelijke resultaten (best practices);
  • Adviseren over publicatiestrategieën;
  • Adviseren over het vergroten van de zichtbaarheid van onderzoekers (auteur identifiers, zoals ORCID iD);
  • Vergroten van de zichtbaarheid van de Erasmus Universiteit Rotterdam in databanken zoals Scopus en Web of Science;
  • Het ondersteunen van bibliometrische analyses voor onderzoeksevaluaties, subsidieaanvragen, herbenoemingen, tenure en promotie;
  • Het ontwikkelen van online modules en workshops, zoals Research impacts: een LibGuide over de drie meest gebruikte databanken voor het meten van onderzoeksimpact: Web of Science, Scopus en Google Scholar;
  • Het ondersteunen van het gebruik van SciVal en InCites, twee bibliometrische tools voor het analyseren en visualiseren van onderzoeksprestaties, en Altmetric Explorer, een tool om online aandacht voor wetenschappelijke publicaties te analyseren.

Contacteer het REAS-team

  • Drs. Judith Gulpers, Faculty Liaison, afdeling 'Data and Publication Support' van de bibliotheek, lid Research Intelligence Community EUR

Als leidraad gebruiken wij de tien principes voor onderzoeksevaluaties van het Leiden Manifesto for Research Metrics: 'a distillation of best practice in metrics-based research assessment so that researchers can hold evaluators to account, and evaluators can hold their indicators to account'.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen