De (on)begrensde toekomst van BIG DATA

donderdag 10 jun 2021, 15:00 - 17:00
Gesproken taal
Ticket informatie

Deelname aan het evenement is kosteloos.

Home page esl Voeg toe aan agenda
Foto van ICFG seminar

Big Data is onmisbaar geworden voor financiële instellingen. Het volume, de verscheidenheid en de snelheid van de data is sterk toegenomen. Er is data die financiële instellingen reeds hadden, maar nu pas goed kunnen ontsluiten: zoals het rubriceren op de bankrekening in bijvoorbeeld boodschappen, huur en verzekeringen.

Ook zijn er nieuwe databronnen in absolute zin, zoal iemands rijgedrag (door middel van een kastje in de auto), biometrische data (bijvoorbeeld vingerafdruk, stem en aantal stappen gezet op een dag) en online data (LinkedIn en Facebook profielen en beoordelingen op Uber en Marktplaats). Dit alles leidt tot nieuwe juridische, compliance en ook ethische uitdagingen. En de vraag: the sky’s the limit or not?

Meer specifieke vragen binnen het thema Big Data zijn: wat betekenen deze ontwikkelingen voor financial inclusion? Of, hoe voorkomt de financiële instelling dat ongemerkt fouten worden gemaakt in algoritmen en welke beheersomgeving moet worden ingesteld om de risico’s te managen? In hoeverre moeten financiële instellingen alle extra data in het belang van de klant inzetten? En tot slot, welke extra data mag de financiële instelling in zijn eigen commerciële belang gebruiken? Mag een financiële instelling uit data ‘the willingness to pay’ afleiden met als gevolg dat sommige klanten meer betalen voor hetzelfde financiële product dan anderen?

Hoe dienen deze juridische, compliance en ethische uitdagingen in het toezicht, regelgeving en beleid aangepakt te worden? Sprekers uit de praktijk en wetenschap staan stil bij deze en andere belangwekkende vragen.

Welkomstwoord vanuit het ICFG en introductie van de dagvoorzitter

Annika Galle, Academic Director ICFG en Universitair docent Financieel recht,
Erasmus University Rotterdam

Interview met Frank Meere door Jeroen Broekema (dagvoorzitter)