Presentatie van onderzoek naar de aard, omvang en aanpak van geweld en agressie tegen journalisten

maandag 27 mrt 2023, 15:00 - 18:00
Gesproken taal

Pakhuis de Zwijger (Amsterdam)

Voeg toe aan agenda
Erasmus School of Law

Beelden van geweld: een mixed-methods onderzoek naar de aard, omvang en aanpak van geweld en agressie tegen journalisten

Onderzoekers van de Erasmus Universiteit deden in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) onderzoek naar geweld en agressie tegen journalisten. Tijdens een bijeenkomst op maandagmiddag 27 maart in Pakhuis de Zwijger (Amsterdam) presenteren zij hun belangrijkste onderzoeksbevindingen.

De onderzoekers combineerden verschillende onderzoeksmethoden (interviews, bestudering van strafzaken en incidentmeldingen bij PersVeilig, een media-analyse en een computergestuurde analyse van Twitterreacties op journalisten) om een rijk beeld te schetsen van de problematiek van geweld en agressie tegen journalisten.

Er is veel politieke en maatschappelijke aandacht voor geweld tegen journalisten. Vanuit de media komen verschillende – vaak indringende – beelden van geweld tegen journalisten tot ons. Het onderzoek gaat in op wat schuilgaat achter de bekende incidenten, maar ook welk geweld minder zichtbaar is. Tevens werd onderzocht hoe journalisten geweld en agressie ervaren, wat de omvang en impact ervan is en wat we weten over de slachtoffers en daders. Ook oplossingen die kunnen bijdragen aan een veiligere werksfeer voor journalisten komen aan de orde.

Tijdens de bijeenkomst presenteren de onderzoekers de belangrijkste bevindingen van het onderzoek. Daarnaast zal er, onder dagvoorzitterschap van Prof. Emile Kolthoff, door verschillende stakeholders gereflecteerd worden op de betekenis van deze bevindingen en de implicaties voor het beleid en de beroepsgroep.

14.30

Inloop

15.00

Opening door Dr. Rolf Willemse , plaatsvervangend directeur WODC