Staatsrechtconferentie ‘Democratie: nieuwe ontwikkelingen’ 14 december 2018 (EUR)

vrijdag 14 dec 2018, 10:00 - 17:00
Congres
Voeg toe aan agenda
Stockfoto Democracy Scrabble

De jaarlijkse staatsrechtconferentie van de Staatsrechtkring wordt dit jaar georganiseerd door de sectie Staats- en bestuursrecht van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het thema van de conferentie is ‘Democratie: nieuwe ontwikkelingen’ en heeft een multidisciplinaire aanpak.

Deadline

De inschrijfperiode voor de Staatsrechtconferentie 2018 sluit op woensdag 12 december 2018 om 16:00. Voor urgente aanmeldingen na deze periode kunt u mailen naar pennarts@law.eur.nl.

Aanschaf preadviezen

Geïnteresseerden die niet bij de Staatsrechtconferentie aanwezig zijn, kunnen de preadviezen apart bestellen voor € 35,- incl. verzendkosten. U kunt een e-mail sturen naar Fleur Pennarts: pennarts@law.eur.nl.

• 9u           Inloop
  • 10u         Verwelkoming
  • 10u10    Keynote ‘Global State of Democracy’, Yves Leterme, Secretary-General International Institute for Democracy and Electoral Assistance (International IDEA)
  • 10u55    Pauze
  • 11u15    Keynote ‘Democratie, nieuwe ontwikkelingen, politicologische invalshoek’, prof. dr. Markus Haverland, chair Political Science Department of Public Administration of  Erasmus University Rotterdam
  • 12u         Prijsuitreikingen en aankondiging staatsrechtconferentie 2019
  • 12u15    Lunch en posterpresentaties jonge onderzoekers
  • 13u45    Panelsessies I
  • 15u10    Pauze
  • 15u30    Panelsessies II
  • 17u         Borrel

• Panel 1: Burgerparticipatie: mogelijkheden en staatsrechtelijke grenzen
    Preadviezen van Willemien den Ouden, Tom van der Meer en Joost Westerweel; voorzitter Job Cohen.
  • Panel 2: Verkiezingen in het tijdperk van social media
    Preadviezen van Remco Nehmelman, Karlijn Landman en Hansko Broeksteeg; voorzitter Gijs van Oenen.
  • Panel 3: Organisatieverboden
    Preadviezen van Paulien de Morree, Paul Mevis, Paul van Sasse van Ysselt en Jon Schilder; voorzitter Janneke Gerards.
  • Panel 4: Methodologische en historische aspecten van democratie
    Preadviezen van Geerten Boogaard en Mart Rutjes; voorzitter Maria Grever.

Als onderdeel van de conferentie wordt aan promovendi de gelegenheid geboden om een posterpresentatie te houden over een staatsrechtelijk onderwerp naar keuze. Dit is een mooie kans om uw onderzoek onder de aandacht te brengen en input te krijgen. U kunt zich hiervoor tot 7 November 2018 aanmelden door een e-mail te sturen naar staatsrechtconferentie2018@gmail.com met als onderwerp ‘posterpresentatie’. Gelieve in deze e-mail de titel van de poster en een abstract van 200-300 woorden op te nemen. Begin november ontvangt u vervolgens bericht.

Locatie van de conferentie:
Forumzaal - derde verdieping Van der Goot Building, Campus Woudestein (Burgemeester Oudlaan 50, Rotterdam)